Saturday, July 13, 2019

PENGETAHUAN AM yang wajar anda kongsi

Perkongsian dari FB Dato' Dr. Fadhilah Kamsah:

1. Tersedak makanan,
2. Kram Kaki,
3. Salah Bantal,
4. Kaki Kebas @ Semut2

In Shaa Allah pengetahuan ini berguna untuk kita & menolong orang lain.

Caranya adalah seperti berikut:
1. Jika tersedak makanan
Hanya perlu “mengangkat tangan”.

2. Kram kaki
Ketika kram kaki kiri, angkat tangan kanan tinggi-tinggi, Dan ketika kram kaki kanan, angkat tangan kiri tinggi-tinggi, segera akan terasa lebih selesa.

3. Salah bantal
Kadangkala ketika bangun tidur, kita dapati telah tersalah bantal, iaitu merasa sakit di sekitar tengkuk & belikat. Apa yang harus dilakukan ketika salah bantal? Ketika merasa salah bantal, kita hanya perlu mengangkat kaki shj, kemudian tarik ibu jari kaki dan picit dengan memutar kearah atau berlawanan arah jarum jam.

4. Kaki semut2 @ kebas
Ketika kaki kiri semut2, goncang @ ayun telapak tangan kanan dengan sekuat tenaga, ketika kaki kanan semut2, goncang @ ayun telapak tangan kiri dengan sekuat tenaga.



BAGAIMANAKAH CARA2NYA UTK MENANGANI SERANGAN JANTUNG KETIKA ANDA SEORANG DIRI:

1. Katakanlah kita bertolak pulang ke rumah pada pukul 7:25 mlm berseorangan setelah seharian bekerja mencari rezeki.

2. Pada ketika itu anda berasa amat letih, gundah-gulana dan kecewa.

3. Tiba2 anda terasa sakit yg amat sgt di dada, di tangan dan di rahang anda. Perjalanan terdekat ke hospital lebih kurang 5km dari rumah anda.

4. Malangnya anda tidak yakin dan tidak mampu utk bertahan sejauh itu.

5. Anda telah dilatih ilmu CPR tetapi tidak dipraktikkan ke atas diri sendiri.

6. CARA MENYELAMATKAN DIRI DPD SERANGAN JANTUNG KETIKA SEORANG DIRI.

Kebanyakan mereka yg kena serangan jantung tidak menerima sebarang bantuan dan mula rasa nak pengsan. Di waktu ini anda mempunyai masa 10 saat sahaja sebelum pengsan.

7. Walau bagaimanapun mangsa boleh membantu diri sendiri dgn BATUK SEKUAT mungkin. Setiap kali batuk hendaklah diselangselikan dgn MENARIK NAFAS panjang. Batuk tersebut hendaklah mendalam dan berpanjangan sehingga terasa di dada.

Bernafas panjang dalam2 sehingga terbatuk dan hendaklah diulangi setiap 2 saat sehingga bantuan tiba atau sehingga terasa dapat bernafas spt sediakala.

Bernafas panjang akan membantu memasukkan oksigen ke dlm jantung dan apabila terbatuk ia secara langsung membantu mengepam jantung dan memulihkan perjalanan darah.  Ia juga membantu mengembalikan degupan jantung spt sediakala. Ini membolehkan mangsa selamat tiba ke hospital.






No comments:

Post a Comment