Saturday, December 30, 2017

A driver and a patient

One truck driver was doing his usual delivery to a Mental Hospital. He discovered a flat tyre when he was about to go home.

He jacked up the truck and took the flat tyre down. When he was about to fix the spare tyre, he accidentally dropped all the bolts into the drain.

As he can't fish the bolts out, he started to panic. One patient happened to walk past and asked the driver what happened.

The driver thought to himself, since there's nothing much he can do; he told the patient the whole incident.

The patient laughed at him & said "can't even fix such a simple problem... No wonder you are destined to be a truck driver..."

"What you can do is, take one bolt each from the other 3 tyres and fix it onto this tyre. Then drive to the nearest workshop and replace the missing ones, easy as that"

The driver was very impressed and asked: "You're so smart but why are you here at the Mental Hospital?"

Patient replied: "Hello, I stay here because I'm Crazy not STUPID ok!"




Wednesday, December 27, 2017

The teacher & the insurance agent



Once upon a time, there were two neighbours living next to each other. One of them was a retired teacher and another was an insurance agent who had a lot of interest in technology. Both of them had planted different plants in their gardens. The retired teacher was giving a small amount of water to his plants and didn’t always give a full attention to them, while the other neighbour interested in technology, had given a lot of water to his plants and looked after them too well.

The retired teacher’s plants were simple but looked good. The insurance agent’s plants were much fuller and greener. Once, during the night, there was heavy rain and wind due to a minor storm. Next morning, both of the neighbours came out to inspect the damage to their garden. The neighbour who was an insurance agent saw that his plants came off from the roots and were totally destroyed. But, the retired teacher’s plants were not damaged at all and were standing firm.

The insurance agent was surprised to see it, he went to the retired teacher and asked, “We both grew the same plants together, I actually looked after my plants better than you did for yours, and even gave them more water. Still, my plants came off from the roots, while yours didn’t. How is that possible?”


The retired teacher smiled and said, “You gave your plants too much  attention and too much water, and because of that they didn’t need to work themselves for growing.  You made it easy for them.  While I gave them just an adequate amount of water and let their roots search for more.   And, because of that, their roots went deeper and that made their position stronger.  That is why my plants survived”.

Moral:  This story is about parenting where children are like plants.  If everything is given to them, they will not understand the hard work it takes to earn those things.  They will not learn to work themselves and respect it.  Sometimes it’s best to guide them instead of giving them. 
 Teach them how to walk, but let them follow the path.


Sunday, December 24, 2017

Persiapan Ibu bapa untuk anak Darjah/Tahun 1

Mohd Fadli Salleh


Ada anak Darjah 1 tahun 2018? Ini persiapan kau sebagai ibu bapa.

1) Pastikan anak kenal huruf dan boleh membaca dan mengeja walau sedikit. Operasi asas nombor, tambah dan tolak bawah 10 dia dah kuasai. 

Silibus KSSR Semakan 2017 sangat tinggi arasnya. Murid yang masuk dengan 'zero', pasti ketinggalan jauh ke belakang. Silap-silap akan masuk kelas pemulihan.

Bahasa Malaysia tahun 1 silibus baru ini murid dah kena pandai bina ayat berdasarkan gambar menjelang pertengahan tahun.

Matematik pula dah diperkenalkan asas bundar, asas pecahan malah pengurusan data. Ini semua topik di Tahun 4 kalau ikut silibus lama, KBSR. KSSR ni lain macam dia punya pergi.

Bayangkan kalau anak kita masuk dengan 'zero'. Pasti tertinggal kerana cikgu tak akan tunggu anak kita seorang.

2) Bimbing anak di rumah. Ini sangat penting. Berhenti merungut kata silibus tinggi dan soalan terlampau KBAT.

Anak walau ada asas membaca dan tahu operasi asas nombor pasti ketinggalan juga jika tiada bimbingan lanjut di rumah.

Silibus berat, masa singkat. Namun sebenarnya anak-anak kita boleh kuasai. Majoriti murid mampu ikut dengan baik.

Kebanyakan murid yang tertinggal adalah yang tidak diberi bimbingan lanjut di rumah.

Nak anak berjaya? Bantu mereka. Jangan harap ilmu di sekolah dan guru semata-mata.

3) Ajar anak kenali wang. Ajar anak guna wang. Ajar anak tunggu terima baki. Ajar anak jangan bagi wang jika murid lain minta. Ajar anak maklumkan pada cikgu kalau murid lain minta wang dari mereka.

Semua asas ini perlu diajar dari rumah lagi. Cikgu tak mampu nak ajar beratus murid cara guna wang dan cara jaga duit poket mereka.

Fakta : Ramai murid tahun 1 tidak tahu guna wang.

4) Ajar anak guna tandas awam/sekolah. Jangan buat macam di rumah. Ajar anak minta izin untuk ke tandas.

Fakta : Ada murid buka seluar dalam kelas dan berlari bogel menuju ke tandas tanpa rasa malu. Ada pula buka seluar di luar pintu tandas dan seluar basah kuyup kena air kat lantai dan kotor dipijak kawan yang lalu lalang.

5) Jangan takutkan murid dengan bagitahu mereka cikgu garang. JANGAN!

Ramai ibu bapa takutkan anak mereka dengan ayat,

" Abang jangan nakal-nakal. Nanti cikgu rotan."

Akibatnya, murid takut nak minta izin ke tandas.

Fakta : Kebanyakan murid yang kencing berak dalam seluar kerana takut untuk minta izin sebab dimomokkan oleh ibu bapa mereka bahawa cikgu garang.

6) Ajar anak berkongsi dan menjaga barang sendiri.

Bekal makanan buatlah lebih. Suruh anak berkongsi dengan murid lain. Ini amalan mulia.

Begitu juga pensel, pemadam dan alat tulis. Berkongsi, tapi sila pastikan mereka ambil dan simpan semula.

Fakta : Ramai murid tidak pandai jaga harta sendiri. Hasilnya, di kantin lambakan botol air dan bekal makanan yang murid tinggal. Dalam kelas, lambakan alat tulis yang jatuh tidak dikutip, buku ditinggalkan di bawah meja.

7) Jangan bagi murid pakai kasut bertali jika mereka tak pandai ikat. Ajar juga anak buka dan pasang tali pinggang.

Ramai murid tahun 1 pakai tali pinggang buat kali pertama bila menjejak kaki di sekolah. Mak ayah yang pakaikan di rumah.

Fakta : Ramai murid terkencing dan terberak dalam seluar gara-gara tak pandai buka tali pinggang.

8) Ajar anak susun jadual ikut hari. Jangan bawa semua buku. Bawa buku mengikut jadual sahaja. Baru beg tak berat.

Ajar ayah dia sekali susun jadual anak. Ini pun penting!

Fakta : Biasa murid bawa buku ikut jadual dan beg tak berat. Suatu hari semua buku murid itu bawa. Rupanya ibu dia 'out station' dan ayah tukang susun buku.

Semua buku ayah dia sumbat. Banana punya ayah. Kesian kat anak.

9) Jika ada group wasap kelas, jangan wasap tengah-tengah malam buta dan mengharap balasan segera. Cikgu bukan kedai 7-Eleven yang setiap masa tunggu nak reply mesej anda.

Hormati group wasap tersebut. Jangan post status politik, jangan spam dengan nasihat, kata-kata hikmah, perkongsian cerita menarik atau apa jua. Cukuplah group itu untuk maklumat anak dan kelas.

Nak sangat post isu semasa, hadis, kata nasihat, mutiara kata, mutiara naga, kau buka group wasap lain dan add lah semua parent. Post lah semua benda sesuka hati kamu.

Paling penting, jangan promote barang anda berniaga dalam group tu. Menyampah dan mengganggu tahu tak?

10) Usah lagi diratib tentang sukarnya silibus baru dan payahnya soalan KBAT.

BERHENTI MERUNGUT!

Sebaliknya bertindaklah. Merungut tidak mampu mengubah apa-apa. Orang lain yang bertindak anak mereka dah maju ke depan.

Kita yang sering merungut di hadapan anak tentang sukarnya silibus sehingga anak pun set dalam kepala 'payahnya belajar'.

******

Sesi persekolahan untuk tahun 2018 akan bermula sekitar 12 hari sahaja lagi. Masih ada masa untuk ibu bapa ajar anak sebagai persiapan mereka melangkah ke alam persekolahan nanti.

Banyak lagi tips yang aku nak tulis. Tapi dah penat. Cukup la dulu 10 tips ini ya. Kalau aku rajin aku tulis lagi.

Oh ya, kau yang ada tips penting silalah kongsi diruangan komen. Nanti kawan-kawan boleh pakat baca.

- Biro Pendidikan #puakabersekutu
#MFS
- Cikgu Tahun Satu.

Thursday, December 21, 2017

"Lain kali sila ikut SOP"

Mohd Fadli Salleh
 
" Memang patut pun cikgu tu didakwa. Siapa suruh sentuh murid? Siapa suruh tak ikut peraturan? Siapa suruh langgar SOP? Peringatan buat semua cikgu, lain kali sila ikut SOP. Jangan main langgar sahaja." 

Begitulah antara hantaran dan komen yang mendapat sambutan hangat. Suka bebenar mereka bila cikgu didakwa. Alasan utama, padan muka cikgu sebab langgar SOP.

Baik. Kau nak cerita pasal SOP dengan aku kan? Kau dengar sini. Cikgu adalah makhluk yang paling banyak melanggar SOP. Bahkan kalau tak langgar kau orang maki hamun kata cikgu tak ada hati perut pula. Biar aku senaraikan apa SOP yang selalu cikgu langgar.

1. Kalau ikut SOP, guru tak perlu basuh kencing berak murid. Tak perlu salin pakaian baharu. Biasanya pakaian baru itu pun cikgu yang akan beli di Koperasi Sekolah sekiranya tiada baju kecemasan yang sesuai dengan saiz budak tu. Guna duit poket sendiri.

Ikut SOP, guru hanya perlu call parent. Tunggu mereka yang datang bawa pakaian bersih, basuh berak dan kencing anak. Mop lantai dalam kelas, salin pakaian anak mereka dan bawa pulang atau teruskan pembelajaran.

Tapi pernah kau dengar ibu bapa datang ke sekolah tengok anak dalam keadaan hancing dan busuk? Tahi dah mengeras kat bontot sebab tak ada cikgu basuh?

Pernah dengar ke tak? Kenapa tak pernah dengar? Sebab guru seluruh Malaysia melanggar SOP!

2. Ikut SOP, cikgu tak perlu bagi duit belanja pada murid yang duitnya tercicir. Atau yang ibu bapa lupa bagi duit belanja. Atau duit murid itu kena curi.

Cukup maklumkan pada ibu bapa yang anak mereka tak ada duit belanja hari itu. Biar ibu bapa datang hantar duit belanja atau bekal makanan.

Tapi cikgu-cikgu mana sanggup biar anak murid mereka berlapar. Walau melanggar SOP, walau duit poket sendiri tak banyak, tapi mereka takkan pastikan murid mereka kelaparan!

3. Kalau ikut SOP, guru tak perlu pun beli kasut dan pakaian untuk murid yang kasut dan pakaiannya koyak rabak. Khususnya murid miskin. Tak perlu pun belikan alat tulis bagi murid yang seringkali tiada alat tulis.

Bukan peraturan dan bukan kewajipan bagi guru untuk buat semua itu. Itu bukan SOP nya. Namun, berapa ribu murid di seluruh negara cikgu bantu beli pakaian, kasut dan alat tulis?

Kenapa cikgu langgar SOP? Kau fikirlah sendiri.

4. Kalau ikut SOP, guru tak payah hantar murid sakit ke klinik. Bukan boleh claim duit minyak. Bahkan habis masa di klinik menunggu pula.

Sama juga bawa murid mewakili sekolah ke pertandingan sukan, drama, sajak, pantun, nasyid dan sebagainya. Mana boleh guna kereta guru. Salah SOP tu. Patut ibu bapa yang hantar sendiri. Pernah berlaku kemalangan bila guru bawa murid untuk wakili sukan, akhirnya guru itu didakwa dan didapati bersalah!

Tapi sehingga hari ini, guru menggadaikan kerjaya sendiri melanggar SOP demi melihat kejayaan muridnya dalam sukan dan apa-apa pertandingan.

5. Kalau ikut SOP 100%, sudah beribu-ribu murid kena masuk sekolah pemulihan akhlak. Sudah beribu murid di dakwa mencalarkan kereta guru, memukul guru, memecahkan cermin kereta guru, menggugut guru, serangan seksual, mesej lucah dan sebagainya.

Murid walau melawan, walau nakal, walau bermasalah cikgu sebolehnya tidak mahu buat report polis. Guru percaya itu hanya jalan terakhir. Guru percaya muridnya masih boleh dipulihkan.

Paling penting, guru risau masa depan muridnya gelap bila mereka dilibatkan dengan kes polis dan ada rekod mahkamah.

Kalau nak dituliskan semua SOP yang dilanggar para guru seluruh Malaysia, status aku ini akan menjadi lebih tebal dari novel Lagenda Budak Setan.

Cukup kau orang fahamkan apa yang aku tulis ini sahaja.

Dan ingat, aku pun tidak menyokong kekerasan pada murid seperti lempang atau sepak terajang kerana kesalahan mereka.

Cuma bila sesekali cikgu terlanggar SOP seperti melempang anak kalian, datanglah berjumpa dan minta penjelasan lanjut dengan berhemah. Gaya orang matang datang berbincang.

Bukan terus ke balai polis membuat laporan dan mendakwa di mahkamah.

Kerana terlampau banyak SOP yang cikgu langgar demi kecintaan mereka pada profesion pendidikan. Demi kasih sayang mereka pada murid-murid mereka.

Guru juga manusia. Sesekali tersilap juga. Datang dengan berhemah, bincang dengan baik. Bukan terus nak menyalahkan, terus nak saman bagai.

Jikalah seluruh guru di Malaysia betul-betul mengikut SOP, kesan paling teruk adalah pada murid dan anak-anak kalian.

Kau yang mulakan sebut pasal SOP, maka hadamlah hal ini baik-baik. Sekian.

#MFS
- Aku guru yang selalu langgar SOP demi kecintaan pada profesion dan murid.

Sunday, December 17, 2017

Personal Safety Reminder

#PersonalSafety

1. Never go to bed with your car's fuel tank empty. In case of an emergency, what if your good neighbour isn't at home?

2. Never employ a nanny whose home you don't know. Some of them could be child traffickers in disguise.

3. Never go to bed with no airtime in your phone. Most emergencies happen at night.

4.  Do not stand or park your car under a high tension cable especially when it is windy.

5.  Do not attempt to start your generator with your phone torchlight as the source of light. This could cause an explosion.

6.  Do not answer telephone calls in the kitchen when your gas cylinder is turned on.

7.  Try to crawl under the smoke if the building is engulfed by smoke as walking could cause suffocation. Smoke rises.

8.  If by mistake you swallow a fish bone, lick salt and pull your ears while you cough out the fish bone.

9.  If you are in any traffic or 'go- slow' and you must remain in your car while it is not in motion, always apply your central lock.

10.  Do not leave your children alone in the car with your dog or any pet.

11.  Never enter a lift alone if you must.

12. Never leave your opened drink to take a call elsewhere. It could be a plan to distract you. Many have been poisoned through this.

13. Never rush out to turn off the tap on hearing its sound in the night. It could be a trick by robbers to lure you outside. Remember, you didn't leave it running before retiring to bed, why go out at night?


Thursday, December 14, 2017

TIPS KERETA YG DITENGGELAMI AIR/BANJIR

TIPS KERETA YG DITENGGELAMI AIR/BANJIR

Sebelum tenggelam:

1.  Jika kenderaan memang tidak boleh dilarikan ke tempat yang lebih tinggi dan ekzos kenderaan masih belum ditenggelami banjir, maka sumbatlah lubang ekzos tersebut dengan sesuatu yang padat dan kalis air.  Contohnya menutupnya dengan plastik.

2.  Cabut terminal bateri kerana kita tidak tahu berapa lama kenderaan kita akan dibiarkan tanpa dihidupkan kerana musibah banjir bermacam-macam peringkat.

3.  Selamatkan barang-barang yang dirasakan penting terutama yang mudah rosak akibat air.  Pendek kata, selamatkan semua yang boleh diselamatkan kerana banjir bukanlah air biasa, tetapi air berlumpur.

Ketika tenggelam:

1.  Kenderaan yang sedang ditenggelami banjir jangan dihidupkan enjinnya terutama apabila air banjir mulai menutup ekzos kenderaan dan bahagian enjin .  Apatah lagi cuba untuk memandunya meredah banjir.

Setelah banjir surut:

1.  Selepas banjir telah surut, jangan hidupkan enjin!  Jangan hidupkan enjin!  Jangan hidupkan enjin!  Inilah pantang besar jika kenderaan anda ditenggelami banjir besar, iaitu jangan hidupkan enjin!

2.  Panggil lori tunda untuk ditunda ke bengkel yang dipercayai. Komponen utama seperti enjin dan transmission mungkin akan rosak.  Samada rosak banyak atau rosak sikit.  Enjin mungkin tak perlu overhaul, sekadar flush minyak enjin beberapa kali.  In shaa’ ALLAH enjin OK.  Kalau enjin dihidupkan semasa atau selepas banjir surut, maka enjin akan mengalami kerosakan yang lebih parah.

3.  Sistem transmisi pula kalau jenis manual, maka prosesnya sama macam enjin.  Flush minyaknya beberapa kali sampai tiada air di dalamnya.  Hal ini mekanik akan nasihat.  Mungkin 3 hingga 5 kali flush.  Atau mungkin lebih.  Tapi kalau sistem transmisi jenis auto, mungkin ada masalah yang lebih besar.  Kemungkinan kena overhaul atau lebih teruk dari itu iaitu tak dapat diselamatkan.  Terpaksa tukar gear box baru.  Harap-harap tidaklah sampai macam itu.

4.  Sistem elektornik boleh selamat in shaa’ ALLAH.  Cuma dalam masa yang panjang, mungkin baru nampak kesannya.

5.  Kusyen pula memang kotor dan berbau habislah.  Kena cuci samada upah atau sendiri.  Kadang-kadang pihak bengkel ada tawarkan juga khidmat cuci kenderaan dan kusyen khas akibat banjir.  Khidmat cuci kenderaan akibat banjir ni memang mahal harganya sebab mereka akan buka habis kerusi dalam kereta dan cuci dengan teliti.  Selepas siap dicuci, bau tidak menyenangkan tetap juga wujud selama beberapa tempoh.  Terpaksa bersabarlah dengan bau tersebut tu dalam lebih kurang sebulan.  Lama-lama OK, in shaa’ ALLAH.

Itulah setakat yang saya tahu dan mampu berkongsi.  Ini pun tahu sebab dulu kereta pernah tenggelam banjir.  Kalau tuan/puan ada nasihat-nasihat lain, silakanlah kongsi.  Dan kalau maklumat di atas tidak tepat, silalah betulkan.  In shaa’ ALLAH kita sama-sama berkongsi untuk kebaikan bersama.

Mengenai kos pembaikan, ia sangat subjektif.  Bergantung kepada kita samada ada hidupkan enjin atau tidak.  Jika hidupkan enjin, maka kos pembaikan akan menjadi tinggi kerana komponen enjin boleh banyak rosak.  Jika tidak hidupkan enjin, maka mungkin kosnya tidak tinggi sangat.  Lagi satu faktor ialah jenis kenderaan.  Pihak bengkel akan nasihatkan proses semuanya.  Jadi pemilihan bengkel yang dipercayai juga merupakan faktor yang penting.



Monday, December 11, 2017

Renungan 12 perkara

12 PERKARA DLM KEHIDUPAN SEHARIAN KITA YANG KITA TAHU TAPI KITA TAK PERNAH AMBIK TAU

BUAT RENUNGAN DAN INGATAN KITA BERSAMA

1. Kita mengetahui, solat secara berjemaah itu adalah sunnah, mendapat lebih 27 darjat lebih berbanding solat bersendirian. Tetapi ruginya kita masih tidak mampu untuk berjemaah di masjid atau surau.

2. Kita mengetahui, bahawa ucapan "Subhaanallaahi wa bihamdihi" sebanyak 100 kali dalam sehari akan menghapuskan dosa-dosa kita, walaupun dosa kita sebanyak buih di lautan. Akan tetapi sayang, Berapa banyak hari kita yang berlalu tanpa kita mengucapkannya sedikitpun.

3. Kita mengetahui, bahawa pahala dua rakaat Dhuha setara dengan pahala 360 sedekah, akan tetapi sayang, hari berganti hari tanpa kita melakukan solat Dhuha.

4. Kita mengetahui, bahawa orang yang berpuasa sunnah kerana Allah satu hari saja, akan dijauhkan wajahnya dari api neraka sejauh 70 musim atau 70 tahun perjalanan. Tetapi sayang, kita tidak mahu menahan lapar.

5. Kita mengetahui, bahawa siapa yang menjenguk orang sakit akan diikuti oleh 70 ribu malaikat yang memintakan ampun untuknya. Tetapi sayang, kita belum juga menjenguk satu orang sakit pun minggu ini.

6. Kita mengetahui, bahawa siapa yang membantu membangun masjid kerana Allah walaupun hanya sebesar sarang burung, akan dibangunkan sebuah rumah di syurga. Tetapi sayang, kita tidak tergerak untuk membantu pembangunan masjid walaupun hanya dengan beberapa ringgit.

7. Kita mengetahui, bahawa siapa yang membantu ibu tunggal dan anak yatimnya, pahalanya seperti berjihad di jalan Allah, atau seperti orang yang berpuasa sepanjang hari tanpa berbuka, atau orang yang solat sepanjang malam tanpa tidur. Tetapi sayang, sampai saat ini kita tidak berniat membantu seorang pun anak yatim.

8. Kita mengetahui, bahawa orang yang membaca satu huruf dari Al-Qur'an, baginya sepuluh kebaikan dan satu kebaikan akan di lipatgandakan sepuluh kali. Tetapi sayang, kita tidak pernah meluangkan waktu membaca Al-Qur'an dalam jadual harian kita.

9. Kita mengetahui, bahawa haji yang mabrur, tidak ada pahala baginya kecuali syurga, dan akan diampuni dosa-dosanya sehingga kembali suci seperti saat dilahirkan oleh ibunya. Tetapi sayang, kita tidak bersemangat untuk melaksanakannya, padahal kita mampu melaksanakannya.

10. Kita mengetahui, bahawa orang mukmin yang paling mulia adalah yang yang paling banyak solat malam, dan bahawasanya Rasulullah SAW dan para sahabatnya tidak pernah meremehkan solat malam ditengah segala kesibukan dan jihad mereka. Tetapi sayang kita terlalu meremehkan solat malam.

11. Kita mengetahui, bahawa hari kiamat pasti terjadi, tanpa ada keraguan, dan pada hari itu Allah akan membangkitkan semua yang ada di dalam kubur. Tetapi sayang, kita tidak pernah mempersiapkan diri untuk hari itu.

12. Kita sering menyaksikan orang-orang yang meninggal mendahului kita. Tetapi sayang, kita selalu hanyut dengan senda gurau dan permainan dunia seakan kita mendapat jaminan hidup selamanya.



Thursday, December 7, 2017

To all who use Uber/Grab

Please forward to all your friends who use Uber/Grab, especially ladies:

Lately there have been cases of Uber and Grab drivers cancelling rides after accepting (to view your contact number), and then calling the riders using a separate mobile phone to ask if they are willing to accept drivers who are using a different car and different driver.

NEVER accept these offers, as you might become a victim of cheating, robbery or rape, or kidnap. Once you get into the car, there's not much you can do if driver turns off the route into an isolated lane where accomplices are waiting in ambush. Uber/Grab cannot help you once you use these drivers.



Friday, December 1, 2017