Wednesday, January 23, 2019

Advice on worry

From: timeforfeminism

 
"If you won't worry about it in 4 months, don't worry about it now."

Friday, January 18, 2019

Scammer minta TAC anda: Taktik menipu

Awas Pengguna Online Banking !
Taktik baru sedang berleluasa.

Modus operandi scammer:

1. Awak tiba-tiba dapat SMS nombor TAC dari bank padahal awak tak buat apa-apa transaksi pun.

2. Tak lama pastu, si scammer akan contact awak (sms/whatsapp/whatsapp call) bagitau kononnya dia tersilap register nombor fon awak untuk akuan bank dia.

3. Dia mintak awak bagi nombor TAC kat sms awak untuk dia betulkan balik akaun dia.

4. Scammer akan mendesak dengan menggunakan macam-macam alasan untuk nampak urgent. Scammer jugak akan call awak menggunakan 2-3 nombor telefon lain. Alasan urgent
- silap register nombor telefon
- nak betulkan semula pendaftaran
- nak batalkan pinjaman tok nenek dia
- nak kena keluarkan duit akaun dia untuk bayar bil hospital tok nenek dia

=======
Tindakan
=======

1. Jangan bagi nombor TAC yang diterima kepada sesiapa sekali pun.

2. Mark nombor scammer as SPAM (whatsapp/truecaller) supaya dapat cegah dari terkena pada orang lain.

3. Login ke online banking, TUKAR password online banking awak segera.

4. Jika akaun kena block/baki kurang dari sepatutnya, segera call bank masing-masing.



Thursday, January 17, 2019

Don't let people/strangers use your mobile phone

SHOCKING INCIDENT

A man met an unknown person in a shopping mall the only time, that man pretended his phone battery had gone flat and requested if he could use cellphone to call an uber taxi to take him home. Note that uber records details of any phonecall that contacts them for service. So when the following morning the driver was found dead and the car missing, the uber company produced to the police the details of the phone used in calling the cab and that's how the man who gave his phone to that stranger got tangled in the murder case and had a harrowing time.

Please don't give out your phone to any stranger/person to send text or do any other thing on it as you run the risk of being implicated in a crime you know nothing about.

It is safer and advisable to refuse such request.

Tama, the Station Manager

A cat named Tama was  a manager at a railway station in Japan, a job which paid her in cat food. During her tenure ridership increased by 10%. A study estimated that the publicity surrounding Tama has contributed 1.1 billion yen to the local economy.

Tuesday, January 15, 2019

Menjawab: Hindu Mendakwa Simbol Pahang Dari Dewa Murugan


Sumber: Firdaus Wong Wai Hung (Official)

Saya mendapat sebaran berkenaan bentuk cogan Jata Negeri Pahang yang dikaitkan dengan Hindu. Klaim ini telah tersebar dikalangan sebahagian masyarakat Hindu di Malaysia yang mendakwa simbol tersebut diambil dari simbol senjata Vel dewa Murugan.

Dewa Murugan adalah dewa terkenal yang disembah oleh masyarakat Tamil di Malaysia, dia merupakan anak kepada dewa Siva dan saudara kepada dewa Ganesha (berkepala gajah). Di kuil Batu Caves merupakan patung Murugan yang paling besar di Asia Tenggara. Yang menjadi dakwaan segelintir masyarakat Hindu adalah senjata di tangan Murugan tersebut merupakan simbol dewa mereka yang turut diangkat ke dalam Istana Pahang.

Ada beberapa perkara yang perlu diteliti terlebih dahulu dari klaim tersebut.

1) Simbol yang dikatakan “Vel Murugan” yang menjadi simbol Jata negeri Pahang itu bukanlah seperti yang didakwa oleh sebahagian penganut Hindu. Ini kerana simbol Jata Pahang tersebut merupakan cogan yang diambil dari bentuk daun kopi. Mata cogan yang berbentuk daun kopi adalah simbolik kepada peristiwa kejayaan sewaktu menyusun perancangan untuk mengambil alih pemerintahan Kerajaan Pahang oleh Wan Ahmad (Sultan Ahmad) yang ketika itu dihidangkan air kopi. Oleh itu, simbol tersebut bukanlah diambil dari elemen kehinduan seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak. Boleh rujuk di sini: http://www.dirajapahang.my/portaldiraja/?page_id=3300

2) Jika dikatakan senjata Vel Murugan adalah simbol yang mempengaruhi kebudayaan masyarakat Melayu yang dahulunya beragama Hindu maka hujah ini tidak relevan sama sekali. Jika dilihat sejarah, masyarakat melayu Hindu dahulu tidak pernah mengangkat Murugan sebagai dewa tertinggi untuk disembah. Orang melayu terdahulu lebih terkesan dari aliran Vaishnavisme (penyembahan Vishnu) sebab itu hikayat terkenal yang tersebar di alam melayu adalah Ramayana dan Mahabharata yang berkaitan dengan avatar dewa Vishnu yang menjelma sebagai Dewa Rama dan Krishna. Begitu juga dengan imej burung seperti Garuda, Petalawati, Petala Indera, dan Gagak Sura semua itu adalah pengaruh di dalam aliran Vishnu dan bukan aliran Siva (dan keluarga termasuk Murugan).

3) Aliran penyembah Murugan atau dikenali sebagai aliran Kaumaram hanya disembah oleh masyarakat selatan India (Tamil) sahaja. Manakala Hindu di utara India, Nepal dan Bali pula mereka tidak menyembah Murugan. Oleh kerana yang berada di Malaysia sekarang ini adalah majoriti dari masyarakat Selatan India (Tamil) yang berhijrah ke tanah Melayu, dari titik itu barulah bermula penyembahan Murugan masuk ke tanah Melayu. Sebelum ini masyarakat Melayu tidak pernah mengenal dewa Murugan.

4) Jika klaim semudah itu digunapakai untuk mendakwa simbol tersebut menciplakkan atau terpengaruh dari dewa Murugan disebakan ada sedikit persamaan bentuk, maka adakah relevan jika orang mengatakan senjata syaitan yang sering diimejkan memiliki lembing bermata tiga (trisula) itu adalah pengaruh dari dewa Siva yang turut memiliki lembing yang sama? Mengapa tidak mendakwa dewa laut Poseidon dan Aquaman di dalam Komik DC itu juga pengaruh dari Siva disebabkan memiliki trisula tersebut? Sudah tentu kami tidak akan memainkan klaim ini kerana ia memiliki latar yang berbeza. Begitu juga dalam soal Jata negeri Pahang yang dikaitkan dengan Murugan ini.

Kesimpulan

Sebagai masyarakat yang mengangkat nilai intelektual adalah penting kita melihat sejarah dan tidak mudah membuat klaim yang tidak berasas terutama hal melibatkan soal agama. Jika hal itu terbukti dari sudut fakta dan sejarah maka ia boleh dipentaskan untuk dinilai secara ilmiah dan berhikmah.

Semoga Allah menanam nilai keharmonian ke dalam masyarakat Malaysia. Amin..

Daulat Tuanku!
R&D Team Multiracial Reverted Muslims

Monday, January 14, 2019

Facts about human

If a person sleeps a lot, he/she is sad
Tears don't come when you miss a person, but they came when you don't want to miss a person
If someone can't cry, he/she is weak
The happier you are, the less sleep you require to function in everyday life. Sadness increases the urge to sleep more.
If someone becomes angry over silly or petty things, it means he/she needs love.
People who swears a lot tend to be more honest, loyal and upfront with their friends.
If someone eats in an abnormal manner, he/she is tense.
If someone cries on  little things, he/she is innocent and soft-hearted.
When women are talking to you about their problems, they're likely not looking for an answer and just want you to listen
Men and women tend to blink more often during conversation with someone they're interested in.

Friday, January 11, 2019

Thursday, January 10, 2019

Bengkel kereta menipu di Jawi dan Juru

UNTUK MAKLUMAT SEMUA. Kalau kerata anda rosak di hiway utara iaitu dari tol Juru sampai tol Jawi, jangan sesekali berurusan dengan India di bawah ini, dan jangan biar India ini tunda kereta anda. Beringat-ingatlah anda semua. Tolong sebarkan maklumat ini. Kes ini terkena kepada adik saya sendiri baru-baru ini. Punca masalah kecil saja. Dia cakap kereta kena tinggal dua atau tiga hari untuk siap. Dalam masa dua tiga hari tu, dia akan barai enjin hinga ke punca masaalah besar hingga boleh mencecah bayaran beribu-ribu. Contoh ada di resit di bawah ni. Dia punya karangan dan harga tak masuk akal langsung. Untuk maklumat semua nama bengkel dia:
SK KKD AUTO SERVIS, JALAN POBOI, 14110 SIMPANG AMPAT, PULAU PINANG. KAWASAN BNDAR TASIK MUTIARA

LORI TOWING DIA WARNA HIJAU DAN BIRU. KES INI DAH BANYAK ORANG DAH TERKENA DENGAN INDIA NI. SAYA HARAP SANGAT2 PIHAK YANG BERKUASA TOLANGGGGG LAH AMBIL TINDAKAN. KES NI BUKAN BARU SEKALI. DAH BANYAK KALI DAH BERLAKU TAPI MACAM TAK ADA APA-APA YANG BERLAKU. KEDAI DIA PUN MASIH BEROPERASI. TOLONG AMBIL TINDAKAN.

Wednesday, January 9, 2019

Sunday, January 6, 2019