Saturday, December 30, 2017

A driver and a patient

One truck driver was doing his usual delivery to a Mental Hospital. He discovered a flat tyre when he was about to go home.

He jacked up the truck and took the flat tyre down. When he was about to fix the spare tyre, he accidentally dropped all the bolts into the drain.

As he can't fish the bolts out, he started to panic. One patient happened to walk past and asked the driver what happened.

The driver thought to himself, since there's nothing much he can do; he told the patient the whole incident.

The patient laughed at him & said "can't even fix such a simple problem... No wonder you are destined to be a truck driver..."

"What you can do is, take one bolt each from the other 3 tyres and fix it onto this tyre. Then drive to the nearest workshop and replace the missing ones, easy as that"

The driver was very impressed and asked: "You're so smart but why are you here at the Mental Hospital?"

Patient replied: "Hello, I stay here because I'm Crazy not STUPID ok!"




Wednesday, December 27, 2017

The teacher & the insurance agent



Once upon a time, there were two neighbours living next to each other. One of them was a retired teacher and another was an insurance agent who had a lot of interest in technology. Both of them had planted different plants in their gardens. The retired teacher was giving a small amount of water to his plants and didn’t always give a full attention to them, while the other neighbour interested in technology, had given a lot of water to his plants and looked after them too well.

The retired teacher’s plants were simple but looked good. The insurance agent’s plants were much fuller and greener. Once, during the night, there was heavy rain and wind due to a minor storm. Next morning, both of the neighbours came out to inspect the damage to their garden. The neighbour who was an insurance agent saw that his plants came off from the roots and were totally destroyed. But, the retired teacher’s plants were not damaged at all and were standing firm.

The insurance agent was surprised to see it, he went to the retired teacher and asked, “We both grew the same plants together, I actually looked after my plants better than you did for yours, and even gave them more water. Still, my plants came off from the roots, while yours didn’t. How is that possible?”


The retired teacher smiled and said, “You gave your plants too much  attention and too much water, and because of that they didn’t need to work themselves for growing.  You made it easy for them.  While I gave them just an adequate amount of water and let their roots search for more.   And, because of that, their roots went deeper and that made their position stronger.  That is why my plants survived”.

Moral:  This story is about parenting where children are like plants.  If everything is given to them, they will not understand the hard work it takes to earn those things.  They will not learn to work themselves and respect it.  Sometimes it’s best to guide them instead of giving them. 
 Teach them how to walk, but let them follow the path.


Sunday, December 24, 2017

Persiapan Ibu bapa untuk anak Darjah/Tahun 1

Mohd Fadli Salleh


Ada anak Darjah 1 tahun 2018? Ini persiapan kau sebagai ibu bapa.

1) Pastikan anak kenal huruf dan boleh membaca dan mengeja walau sedikit. Operasi asas nombor, tambah dan tolak bawah 10 dia dah kuasai. 

Silibus KSSR Semakan 2017 sangat tinggi arasnya. Murid yang masuk dengan 'zero', pasti ketinggalan jauh ke belakang. Silap-silap akan masuk kelas pemulihan.

Bahasa Malaysia tahun 1 silibus baru ini murid dah kena pandai bina ayat berdasarkan gambar menjelang pertengahan tahun.

Matematik pula dah diperkenalkan asas bundar, asas pecahan malah pengurusan data. Ini semua topik di Tahun 4 kalau ikut silibus lama, KBSR. KSSR ni lain macam dia punya pergi.

Bayangkan kalau anak kita masuk dengan 'zero'. Pasti tertinggal kerana cikgu tak akan tunggu anak kita seorang.

2) Bimbing anak di rumah. Ini sangat penting. Berhenti merungut kata silibus tinggi dan soalan terlampau KBAT.

Anak walau ada asas membaca dan tahu operasi asas nombor pasti ketinggalan juga jika tiada bimbingan lanjut di rumah.

Silibus berat, masa singkat. Namun sebenarnya anak-anak kita boleh kuasai. Majoriti murid mampu ikut dengan baik.

Kebanyakan murid yang tertinggal adalah yang tidak diberi bimbingan lanjut di rumah.

Nak anak berjaya? Bantu mereka. Jangan harap ilmu di sekolah dan guru semata-mata.

3) Ajar anak kenali wang. Ajar anak guna wang. Ajar anak tunggu terima baki. Ajar anak jangan bagi wang jika murid lain minta. Ajar anak maklumkan pada cikgu kalau murid lain minta wang dari mereka.

Semua asas ini perlu diajar dari rumah lagi. Cikgu tak mampu nak ajar beratus murid cara guna wang dan cara jaga duit poket mereka.

Fakta : Ramai murid tahun 1 tidak tahu guna wang.

4) Ajar anak guna tandas awam/sekolah. Jangan buat macam di rumah. Ajar anak minta izin untuk ke tandas.

Fakta : Ada murid buka seluar dalam kelas dan berlari bogel menuju ke tandas tanpa rasa malu. Ada pula buka seluar di luar pintu tandas dan seluar basah kuyup kena air kat lantai dan kotor dipijak kawan yang lalu lalang.

5) Jangan takutkan murid dengan bagitahu mereka cikgu garang. JANGAN!

Ramai ibu bapa takutkan anak mereka dengan ayat,

" Abang jangan nakal-nakal. Nanti cikgu rotan."

Akibatnya, murid takut nak minta izin ke tandas.

Fakta : Kebanyakan murid yang kencing berak dalam seluar kerana takut untuk minta izin sebab dimomokkan oleh ibu bapa mereka bahawa cikgu garang.

6) Ajar anak berkongsi dan menjaga barang sendiri.

Bekal makanan buatlah lebih. Suruh anak berkongsi dengan murid lain. Ini amalan mulia.

Begitu juga pensel, pemadam dan alat tulis. Berkongsi, tapi sila pastikan mereka ambil dan simpan semula.

Fakta : Ramai murid tidak pandai jaga harta sendiri. Hasilnya, di kantin lambakan botol air dan bekal makanan yang murid tinggal. Dalam kelas, lambakan alat tulis yang jatuh tidak dikutip, buku ditinggalkan di bawah meja.

7) Jangan bagi murid pakai kasut bertali jika mereka tak pandai ikat. Ajar juga anak buka dan pasang tali pinggang.

Ramai murid tahun 1 pakai tali pinggang buat kali pertama bila menjejak kaki di sekolah. Mak ayah yang pakaikan di rumah.

Fakta : Ramai murid terkencing dan terberak dalam seluar gara-gara tak pandai buka tali pinggang.

8) Ajar anak susun jadual ikut hari. Jangan bawa semua buku. Bawa buku mengikut jadual sahaja. Baru beg tak berat.

Ajar ayah dia sekali susun jadual anak. Ini pun penting!

Fakta : Biasa murid bawa buku ikut jadual dan beg tak berat. Suatu hari semua buku murid itu bawa. Rupanya ibu dia 'out station' dan ayah tukang susun buku.

Semua buku ayah dia sumbat. Banana punya ayah. Kesian kat anak.

9) Jika ada group wasap kelas, jangan wasap tengah-tengah malam buta dan mengharap balasan segera. Cikgu bukan kedai 7-Eleven yang setiap masa tunggu nak reply mesej anda.

Hormati group wasap tersebut. Jangan post status politik, jangan spam dengan nasihat, kata-kata hikmah, perkongsian cerita menarik atau apa jua. Cukuplah group itu untuk maklumat anak dan kelas.

Nak sangat post isu semasa, hadis, kata nasihat, mutiara kata, mutiara naga, kau buka group wasap lain dan add lah semua parent. Post lah semua benda sesuka hati kamu.

Paling penting, jangan promote barang anda berniaga dalam group tu. Menyampah dan mengganggu tahu tak?

10) Usah lagi diratib tentang sukarnya silibus baru dan payahnya soalan KBAT.

BERHENTI MERUNGUT!

Sebaliknya bertindaklah. Merungut tidak mampu mengubah apa-apa. Orang lain yang bertindak anak mereka dah maju ke depan.

Kita yang sering merungut di hadapan anak tentang sukarnya silibus sehingga anak pun set dalam kepala 'payahnya belajar'.

******

Sesi persekolahan untuk tahun 2018 akan bermula sekitar 12 hari sahaja lagi. Masih ada masa untuk ibu bapa ajar anak sebagai persiapan mereka melangkah ke alam persekolahan nanti.

Banyak lagi tips yang aku nak tulis. Tapi dah penat. Cukup la dulu 10 tips ini ya. Kalau aku rajin aku tulis lagi.

Oh ya, kau yang ada tips penting silalah kongsi diruangan komen. Nanti kawan-kawan boleh pakat baca.

- Biro Pendidikan #puakabersekutu
#MFS
- Cikgu Tahun Satu.

Thursday, December 21, 2017

"Lain kali sila ikut SOP"

Mohd Fadli Salleh
 
" Memang patut pun cikgu tu didakwa. Siapa suruh sentuh murid? Siapa suruh tak ikut peraturan? Siapa suruh langgar SOP? Peringatan buat semua cikgu, lain kali sila ikut SOP. Jangan main langgar sahaja." 

Begitulah antara hantaran dan komen yang mendapat sambutan hangat. Suka bebenar mereka bila cikgu didakwa. Alasan utama, padan muka cikgu sebab langgar SOP.

Baik. Kau nak cerita pasal SOP dengan aku kan? Kau dengar sini. Cikgu adalah makhluk yang paling banyak melanggar SOP. Bahkan kalau tak langgar kau orang maki hamun kata cikgu tak ada hati perut pula. Biar aku senaraikan apa SOP yang selalu cikgu langgar.

1. Kalau ikut SOP, guru tak perlu basuh kencing berak murid. Tak perlu salin pakaian baharu. Biasanya pakaian baru itu pun cikgu yang akan beli di Koperasi Sekolah sekiranya tiada baju kecemasan yang sesuai dengan saiz budak tu. Guna duit poket sendiri.

Ikut SOP, guru hanya perlu call parent. Tunggu mereka yang datang bawa pakaian bersih, basuh berak dan kencing anak. Mop lantai dalam kelas, salin pakaian anak mereka dan bawa pulang atau teruskan pembelajaran.

Tapi pernah kau dengar ibu bapa datang ke sekolah tengok anak dalam keadaan hancing dan busuk? Tahi dah mengeras kat bontot sebab tak ada cikgu basuh?

Pernah dengar ke tak? Kenapa tak pernah dengar? Sebab guru seluruh Malaysia melanggar SOP!

2. Ikut SOP, cikgu tak perlu bagi duit belanja pada murid yang duitnya tercicir. Atau yang ibu bapa lupa bagi duit belanja. Atau duit murid itu kena curi.

Cukup maklumkan pada ibu bapa yang anak mereka tak ada duit belanja hari itu. Biar ibu bapa datang hantar duit belanja atau bekal makanan.

Tapi cikgu-cikgu mana sanggup biar anak murid mereka berlapar. Walau melanggar SOP, walau duit poket sendiri tak banyak, tapi mereka takkan pastikan murid mereka kelaparan!

3. Kalau ikut SOP, guru tak perlu pun beli kasut dan pakaian untuk murid yang kasut dan pakaiannya koyak rabak. Khususnya murid miskin. Tak perlu pun belikan alat tulis bagi murid yang seringkali tiada alat tulis.

Bukan peraturan dan bukan kewajipan bagi guru untuk buat semua itu. Itu bukan SOP nya. Namun, berapa ribu murid di seluruh negara cikgu bantu beli pakaian, kasut dan alat tulis?

Kenapa cikgu langgar SOP? Kau fikirlah sendiri.

4. Kalau ikut SOP, guru tak payah hantar murid sakit ke klinik. Bukan boleh claim duit minyak. Bahkan habis masa di klinik menunggu pula.

Sama juga bawa murid mewakili sekolah ke pertandingan sukan, drama, sajak, pantun, nasyid dan sebagainya. Mana boleh guna kereta guru. Salah SOP tu. Patut ibu bapa yang hantar sendiri. Pernah berlaku kemalangan bila guru bawa murid untuk wakili sukan, akhirnya guru itu didakwa dan didapati bersalah!

Tapi sehingga hari ini, guru menggadaikan kerjaya sendiri melanggar SOP demi melihat kejayaan muridnya dalam sukan dan apa-apa pertandingan.

5. Kalau ikut SOP 100%, sudah beribu-ribu murid kena masuk sekolah pemulihan akhlak. Sudah beribu murid di dakwa mencalarkan kereta guru, memukul guru, memecahkan cermin kereta guru, menggugut guru, serangan seksual, mesej lucah dan sebagainya.

Murid walau melawan, walau nakal, walau bermasalah cikgu sebolehnya tidak mahu buat report polis. Guru percaya itu hanya jalan terakhir. Guru percaya muridnya masih boleh dipulihkan.

Paling penting, guru risau masa depan muridnya gelap bila mereka dilibatkan dengan kes polis dan ada rekod mahkamah.

Kalau nak dituliskan semua SOP yang dilanggar para guru seluruh Malaysia, status aku ini akan menjadi lebih tebal dari novel Lagenda Budak Setan.

Cukup kau orang fahamkan apa yang aku tulis ini sahaja.

Dan ingat, aku pun tidak menyokong kekerasan pada murid seperti lempang atau sepak terajang kerana kesalahan mereka.

Cuma bila sesekali cikgu terlanggar SOP seperti melempang anak kalian, datanglah berjumpa dan minta penjelasan lanjut dengan berhemah. Gaya orang matang datang berbincang.

Bukan terus ke balai polis membuat laporan dan mendakwa di mahkamah.

Kerana terlampau banyak SOP yang cikgu langgar demi kecintaan mereka pada profesion pendidikan. Demi kasih sayang mereka pada murid-murid mereka.

Guru juga manusia. Sesekali tersilap juga. Datang dengan berhemah, bincang dengan baik. Bukan terus nak menyalahkan, terus nak saman bagai.

Jikalah seluruh guru di Malaysia betul-betul mengikut SOP, kesan paling teruk adalah pada murid dan anak-anak kalian.

Kau yang mulakan sebut pasal SOP, maka hadamlah hal ini baik-baik. Sekian.

#MFS
- Aku guru yang selalu langgar SOP demi kecintaan pada profesion dan murid.

Sunday, December 17, 2017

Personal Safety Reminder

#PersonalSafety

1. Never go to bed with your car's fuel tank empty. In case of an emergency, what if your good neighbour isn't at home?

2. Never employ a nanny whose home you don't know. Some of them could be child traffickers in disguise.

3. Never go to bed with no airtime in your phone. Most emergencies happen at night.

4.  Do not stand or park your car under a high tension cable especially when it is windy.

5.  Do not attempt to start your generator with your phone torchlight as the source of light. This could cause an explosion.

6.  Do not answer telephone calls in the kitchen when your gas cylinder is turned on.

7.  Try to crawl under the smoke if the building is engulfed by smoke as walking could cause suffocation. Smoke rises.

8.  If by mistake you swallow a fish bone, lick salt and pull your ears while you cough out the fish bone.

9.  If you are in any traffic or 'go- slow' and you must remain in your car while it is not in motion, always apply your central lock.

10.  Do not leave your children alone in the car with your dog or any pet.

11.  Never enter a lift alone if you must.

12. Never leave your opened drink to take a call elsewhere. It could be a plan to distract you. Many have been poisoned through this.

13. Never rush out to turn off the tap on hearing its sound in the night. It could be a trick by robbers to lure you outside. Remember, you didn't leave it running before retiring to bed, why go out at night?


Thursday, December 14, 2017

TIPS KERETA YG DITENGGELAMI AIR/BANJIR

TIPS KERETA YG DITENGGELAMI AIR/BANJIR

Sebelum tenggelam:

1.  Jika kenderaan memang tidak boleh dilarikan ke tempat yang lebih tinggi dan ekzos kenderaan masih belum ditenggelami banjir, maka sumbatlah lubang ekzos tersebut dengan sesuatu yang padat dan kalis air.  Contohnya menutupnya dengan plastik.

2.  Cabut terminal bateri kerana kita tidak tahu berapa lama kenderaan kita akan dibiarkan tanpa dihidupkan kerana musibah banjir bermacam-macam peringkat.

3.  Selamatkan barang-barang yang dirasakan penting terutama yang mudah rosak akibat air.  Pendek kata, selamatkan semua yang boleh diselamatkan kerana banjir bukanlah air biasa, tetapi air berlumpur.

Ketika tenggelam:

1.  Kenderaan yang sedang ditenggelami banjir jangan dihidupkan enjinnya terutama apabila air banjir mulai menutup ekzos kenderaan dan bahagian enjin .  Apatah lagi cuba untuk memandunya meredah banjir.

Setelah banjir surut:

1.  Selepas banjir telah surut, jangan hidupkan enjin!  Jangan hidupkan enjin!  Jangan hidupkan enjin!  Inilah pantang besar jika kenderaan anda ditenggelami banjir besar, iaitu jangan hidupkan enjin!

2.  Panggil lori tunda untuk ditunda ke bengkel yang dipercayai. Komponen utama seperti enjin dan transmission mungkin akan rosak.  Samada rosak banyak atau rosak sikit.  Enjin mungkin tak perlu overhaul, sekadar flush minyak enjin beberapa kali.  In shaa’ ALLAH enjin OK.  Kalau enjin dihidupkan semasa atau selepas banjir surut, maka enjin akan mengalami kerosakan yang lebih parah.

3.  Sistem transmisi pula kalau jenis manual, maka prosesnya sama macam enjin.  Flush minyaknya beberapa kali sampai tiada air di dalamnya.  Hal ini mekanik akan nasihat.  Mungkin 3 hingga 5 kali flush.  Atau mungkin lebih.  Tapi kalau sistem transmisi jenis auto, mungkin ada masalah yang lebih besar.  Kemungkinan kena overhaul atau lebih teruk dari itu iaitu tak dapat diselamatkan.  Terpaksa tukar gear box baru.  Harap-harap tidaklah sampai macam itu.

4.  Sistem elektornik boleh selamat in shaa’ ALLAH.  Cuma dalam masa yang panjang, mungkin baru nampak kesannya.

5.  Kusyen pula memang kotor dan berbau habislah.  Kena cuci samada upah atau sendiri.  Kadang-kadang pihak bengkel ada tawarkan juga khidmat cuci kenderaan dan kusyen khas akibat banjir.  Khidmat cuci kenderaan akibat banjir ni memang mahal harganya sebab mereka akan buka habis kerusi dalam kereta dan cuci dengan teliti.  Selepas siap dicuci, bau tidak menyenangkan tetap juga wujud selama beberapa tempoh.  Terpaksa bersabarlah dengan bau tersebut tu dalam lebih kurang sebulan.  Lama-lama OK, in shaa’ ALLAH.

Itulah setakat yang saya tahu dan mampu berkongsi.  Ini pun tahu sebab dulu kereta pernah tenggelam banjir.  Kalau tuan/puan ada nasihat-nasihat lain, silakanlah kongsi.  Dan kalau maklumat di atas tidak tepat, silalah betulkan.  In shaa’ ALLAH kita sama-sama berkongsi untuk kebaikan bersama.

Mengenai kos pembaikan, ia sangat subjektif.  Bergantung kepada kita samada ada hidupkan enjin atau tidak.  Jika hidupkan enjin, maka kos pembaikan akan menjadi tinggi kerana komponen enjin boleh banyak rosak.  Jika tidak hidupkan enjin, maka mungkin kosnya tidak tinggi sangat.  Lagi satu faktor ialah jenis kenderaan.  Pihak bengkel akan nasihatkan proses semuanya.  Jadi pemilihan bengkel yang dipercayai juga merupakan faktor yang penting.



Monday, December 11, 2017

Renungan 12 perkara

12 PERKARA DLM KEHIDUPAN SEHARIAN KITA YANG KITA TAHU TAPI KITA TAK PERNAH AMBIK TAU

BUAT RENUNGAN DAN INGATAN KITA BERSAMA

1. Kita mengetahui, solat secara berjemaah itu adalah sunnah, mendapat lebih 27 darjat lebih berbanding solat bersendirian. Tetapi ruginya kita masih tidak mampu untuk berjemaah di masjid atau surau.

2. Kita mengetahui, bahawa ucapan "Subhaanallaahi wa bihamdihi" sebanyak 100 kali dalam sehari akan menghapuskan dosa-dosa kita, walaupun dosa kita sebanyak buih di lautan. Akan tetapi sayang, Berapa banyak hari kita yang berlalu tanpa kita mengucapkannya sedikitpun.

3. Kita mengetahui, bahawa pahala dua rakaat Dhuha setara dengan pahala 360 sedekah, akan tetapi sayang, hari berganti hari tanpa kita melakukan solat Dhuha.

4. Kita mengetahui, bahawa orang yang berpuasa sunnah kerana Allah satu hari saja, akan dijauhkan wajahnya dari api neraka sejauh 70 musim atau 70 tahun perjalanan. Tetapi sayang, kita tidak mahu menahan lapar.

5. Kita mengetahui, bahawa siapa yang menjenguk orang sakit akan diikuti oleh 70 ribu malaikat yang memintakan ampun untuknya. Tetapi sayang, kita belum juga menjenguk satu orang sakit pun minggu ini.

6. Kita mengetahui, bahawa siapa yang membantu membangun masjid kerana Allah walaupun hanya sebesar sarang burung, akan dibangunkan sebuah rumah di syurga. Tetapi sayang, kita tidak tergerak untuk membantu pembangunan masjid walaupun hanya dengan beberapa ringgit.

7. Kita mengetahui, bahawa siapa yang membantu ibu tunggal dan anak yatimnya, pahalanya seperti berjihad di jalan Allah, atau seperti orang yang berpuasa sepanjang hari tanpa berbuka, atau orang yang solat sepanjang malam tanpa tidur. Tetapi sayang, sampai saat ini kita tidak berniat membantu seorang pun anak yatim.

8. Kita mengetahui, bahawa orang yang membaca satu huruf dari Al-Qur'an, baginya sepuluh kebaikan dan satu kebaikan akan di lipatgandakan sepuluh kali. Tetapi sayang, kita tidak pernah meluangkan waktu membaca Al-Qur'an dalam jadual harian kita.

9. Kita mengetahui, bahawa haji yang mabrur, tidak ada pahala baginya kecuali syurga, dan akan diampuni dosa-dosanya sehingga kembali suci seperti saat dilahirkan oleh ibunya. Tetapi sayang, kita tidak bersemangat untuk melaksanakannya, padahal kita mampu melaksanakannya.

10. Kita mengetahui, bahawa orang mukmin yang paling mulia adalah yang yang paling banyak solat malam, dan bahawasanya Rasulullah SAW dan para sahabatnya tidak pernah meremehkan solat malam ditengah segala kesibukan dan jihad mereka. Tetapi sayang kita terlalu meremehkan solat malam.

11. Kita mengetahui, bahawa hari kiamat pasti terjadi, tanpa ada keraguan, dan pada hari itu Allah akan membangkitkan semua yang ada di dalam kubur. Tetapi sayang, kita tidak pernah mempersiapkan diri untuk hari itu.

12. Kita sering menyaksikan orang-orang yang meninggal mendahului kita. Tetapi sayang, kita selalu hanyut dengan senda gurau dan permainan dunia seakan kita mendapat jaminan hidup selamanya.



Thursday, December 7, 2017

To all who use Uber/Grab

Please forward to all your friends who use Uber/Grab, especially ladies:

Lately there have been cases of Uber and Grab drivers cancelling rides after accepting (to view your contact number), and then calling the riders using a separate mobile phone to ask if they are willing to accept drivers who are using a different car and different driver.

NEVER accept these offers, as you might become a victim of cheating, robbery or rape, or kidnap. Once you get into the car, there's not much you can do if driver turns off the route into an isolated lane where accomplices are waiting in ambush. Uber/Grab cannot help you once you use these drivers.



Wednesday, November 29, 2017

What Time Should You Sleep?

What Time Should You Sleep??
By James Pang

Is there a best time to sleep? There is a saying that sleeping early and waking up early is good for your health. How true is that? Is it alright to sleep late and wake up late?

You actually have an amazing biological clock ticking inside your body. It is very precise. It helps to regulate your various body functions including your sleeping time.

From 11pm to 3am, most of your blood circulation concentrates in your liver. Your liver gets larger when filled with more blood. This is an important time when your body undergoes detoxification process. Your liver neutralizes and breaks down body toxins accumulated throughout the day.

However if you don't sleep at this time, your liver cannot carry out this detoxification process smoothly.

·         If you sleep at 11pm, you have full 4 hours to detoxify your body.
·         If you sleep at 12am, you have 3 hours.
·         If you sleep at 1am, you have 2 hours.
·         And if you sleep at 2am, you only have 1 Hr to detoxify.

What if you sleep after 3am? Unfortunately, you won't have any time to actually detoxify your body. If you continue with this sleeping pattern, these toxins will accumulate in your body over time. You know what happens next.

What if you sleep late and wake up late?

Have you tried going to bed very late at night? Did you realize you feel very tired the next day no matter how much you sleep ?

Sleeping late and waking up late is indeed very bad for your health. Besides not having enough time to detoxify your body, you will miss out other important body functions too.

From 3am to 5am, most blood circulation concentrates in your lung. What should you do at this moment? Well, you should exercise and breathe in fresh air. Take in good energy into your body, preferably in a garden. At this time, the air is very fresh with lots of beneficial negative ions.

From 5am to 7am, most blood circulation concentrates in your large intestine. What should you do at this moment? You should poop! Pass out all unwanted poop from your large intestine. Prepare your body to absorb more nutrients throughout the day.

From 7am to 9am, most blood circulation concentrates in your stomach. What should you do at this moment? Have your breakfast! This is your most important meal in a day. Make sure you have all the required nutrients from your breakfast. Not having breakfast causes lots of health problems for you in the future.

That's the way to start your day

No wonder people living in villages or in farms are healthier. They sleep early and wake up early as they  follow their natural biological clock.

If one follows this you're sure to feel fresher and more energetic all day long.



Sunday, November 26, 2017

FAQ mengenai Baitul Maqdis

FAQ

(1) "So sekarang Jerusalem/Baitulmqadis tu Israel punya kah?"

TIDAK. Bila Trump kata Jerusalem itu ibu negara Israel, bukan bermaksud secara automatik Jerusalem terus jadi hak milik Israel. Trump bukan hakim dunia. Dia hanya Presiden US.

Di dunia kita sekarang, hanya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations - UN) saja yang boleh beri kata putus bahawa wilayah ini milik siapa, wilayah itu milik siapa. US hanya salah satu daripada 5 kuasa besar dunia (selainnya ialah Rusia, China, UK dan Perancis) yang boleh membuat keputusan di UN melalui kuasa veto mereka di Majlis Keselamatan.

Sehingga sekarang, UN masih menganggap pendudukan Israel ke atas Jerusalem Timur tidak sah dan Israel perlu berundur ke sempadan asalnya sebelum tahun 1967. Kalau guna bahasa undang-undang antarabangsa, Israel hanya ada kawalan "DE FACTO" ke atas Jerusalem Timur. Pendudukan Israel ke atas Jerusalem Timur tidak diberi pengiktirafan "DE JURE" oleh komuniti antarabangsa.

(2) "Ya Allah! Kiamat makin dekat! "

Baitulmaqdis tidak jatuh ke tangan Israel bermula semalam. Al-Aqsa (di Jerusalem Timur) telah pun jatuh ke tangan Israel 50 tahun yang lalu lagi, selepas kekalahan Jordan (penguasa asal Jerusalem Timur) dalam Perang Enam Hari 1967.

Tanda kiamat dah mula pun sejak 50 tahun yang lepas. Apa yang korang buat selama 50 tahun lepas lah wey.

(3) "Ibu negara Israel kat mana sebenarnya?"

Sejak 1950, ibu negara Israel ialah Jerusalem Barat iaitu tempat terletaknya Parlimen, Mahkamah Agung dan Pejabat PM Israel. Selepas Israel menawan Jerusalem Timur pada 1967, Israel meluluskan Jerusalem Law pada tahun 1980 yang menyatakan "the complete and united Jerusalem is the capital of Israel". Maksudnya Israel nak menyatukan Jerusalem Barat dan Jerusalem Timur sebagai ibu negaranya.

Perjanjian Oslo 1993 yang dipersetujui oleh Yitzhak Rabin (Israel) dan Yasser Arafat (Palestin) mengatakan status Jerusalem Timur harus ditentukan melalui perundingan bersama Israel-Palestin. Ini menyebabkan Rabin dibunuh oleh ekstremis Zionis kerana ia bakal menggadaikan pemilikan penuh Israel ke atas Jerusalem Timur. Perundingan damai Israel-Palestin asyik gagal disebabkan politikus right-wing di Israel seperti Netanyahu tidak mahu berkompromi dalam isu Jerusalem.

Jadi, NO, Israel tidak perlu memindahkan ibu negaranya susulan kenyataan Trump.

(4) "Kenapa Trump nak mengiktiraf Jerusalem sebagai ibu negara Israel?"

Gimik politik. Mid-Term Election dah nak dekat. Trump pernah berjanji semasa kempen tahun 2016 bahawa dia akan mengiktiraf Jerusalem sebagai ibu negara Israel, satu strategi untuk mengambil hati Yahudi Zionis dan Kristian Evangelis (tak semua Yahudi pro Israel, jangan pukul rata). Sama seperti Obama yang pernah berucap semasa kempen tahun 2008 bahawa "Jerusalem will remain the capital of Israel, and it must remain undivided".

Apa yang Trump buat adalah lebih kepada prosedur standard Presiden. Pada tahun 1995, Kongres US telah meluluskan Jerusalem Embassy Act yang mengiktiraf "undivided Jerusalem" (merangkumi Jerusalem Barat dan Jerusalem Timur) sebagai ibu negara Israel dan mengarahkan Department of State (Kementerian Luar) untuk memindahkan kedutaan US ke Jerusalem. 

Tapi akta tersebut turut memberi peruntukan "waiver" di mana Presiden boleh menangguhkan perpindahan tersebut. Sejak 1995, Clinton, Bush dan Obama telah pun menandatangani waiver tersebut walaupun ada di kalangan mereka yang pro-Israel. Waiver itu perlu renew setiap 6 bulan. Kali terakhir Trump menandatangani waiver adalah pada 1 Jun 2017, jadi waiver itu dah expired pada Disember 2017 dan Trump mengambil kesempatan ini untuk membuat kenyataan.

Tak pasti Trump sudah atau belum menandatangani waiver tu. Kalau ikut sumber ini (https://www.theguardian.com/us-news/2017/dec/06/donald-trump-us-jerusalem-israel-capital) dan ini (https://www.timesofisrael.com/after-jerusalem-recognition-trump-signs-waiver-delaying-embassy-move/), Trump sebenarnya dah menandatangani waiver. Jadi kali ini Trump sekadar sembang, sebab election dah dekat.

Pada 23 Disember 2016, Majlis Keselamatan UN 2015-2016 telah meluluskan Resolusi 2334 yang mengatakan pendudukan Israel ke atas Jerusalem Timur tidak sah. Resolusi tersebut dapat diluluskan kerana US tidak menggunakan kuasa vetonya. Obama saja nak kenakan Netanyahu sebelum habis tempoh jawatannya sebagai Presiden. Kalau sekarang Israel dan US nak mengusulkan sebarang resolusi untuk menjadikan Jerusalem sebagai ibu negara Israel pun, ia tetap akan diveto oleh Rusia dan China yang telah lama menyokong Palestin dalam hal ini.

Jadi kenyataan Trump kali ini tidak akan mengubah keputusan tersebut. Ia cuma dapat menyelamatkan sedikit air muka Netanyahu.

(5) "So kalau tak ada apa-apa effect, buat apa nak bantah?"

Sebab US sebagai penimbangtara proses perdamaian Israel-Palestin, ia harus menghormati Perjanjian Oslo 1993 dan menjaga perasaan Palestin. Kenyataan Trump seolah-olah memberi sokongan moral kepada Israel dan membelakangi resolusi-resolusi UN yang jelas mengecam klaim Israel ke atas Jerusalem Timur.

(6) "Malaysia tiada hubungan dengan Israel, boleh bantah meh?"

BOLEH. Sebagai ahli komuniti antarabangsa, suara dan pendirian Malaysia amat penting. Dan Malaysia selaku ahli tidak tetap Majlis Keselamatan UN 2015-2016 adalah antara 14 negara yang meluluskan Resolusi 2334. Malaysia terlibat dalam semua resolusi yang mengecam Israel, cuma korang selama ini tak ambil kisah je.

(7) "PM kan baik dengan Trump, tak hipokrit ke buat kenyataan kecam Trump?"

Hipokrit kepala otak mung. Ada kerjasama dalam ekonomi dan counter-terrorism bukan bermaksud kita tak boleh bantah US dalam isu berkaitan Israel-Palestin. Malah semakin rapat hubungan ekonomi, semakin tinggi leverage kita untuk menekan US dalam isu ini. Kita boleh dan harus bantah tindakan Trump memberi pengiktirafan sepihak (unilateral recognition) kerana itu adalah tanggungjawab Malaysia selaku anggota komuniti antarabangsa, mempertahankan undang-undang antarabangsa.

Kadang kala kita perlu menguasai pengetahuan asas hubungan antarabangsa sebelum meninggalkan komen-komen yang tidak matang di merata media sosial. Trump tengok komen korang pun rasa WTF.

Kurangkan karut, satukan hati. Insya Allah, Palestine will be free.

(p/s: my brothers and sisters, the Jerusalem issue is not a religious issue. It is an universal humanitarian concern over Israel’s illegal occupation of East Jerusalem and its continued defiance of international law. Don’t let the extremists from both sides lure you into choosing side based on your faith)


FB aiman wong


Tuesday, November 21, 2017

Daftar kata DBP baru 2017

Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) telah memperkenalkan perkataan "Swafoto" bagi perataan "Selfie". 

Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa.

Swafoto - gambar kendiri, berswafoto - mengambil gambar kendiri, menswafoto - perbuatan merakam gambar sendiri.
Suri Teladan – Role Model
Jerayawara – Road Show
Latar Pentas – Back Drop
Gegantung – Bunting
Imej Tumpu – Highlight
Parkir – Parking
Pascanilai – Postmortem
Swafoto – Selfie
Kira detik – Count Down
Bilik acu – Fitting Room
Ujana teh – Garden tea
Persantaian -Resort

EJAAN YANG MENGELIRUKAN:
 Ejaan bagi perkataan2 yg digunakan dalam pertuturan ataupun penulisan.

Berikut merupakan perkataan yang biasa kita temui:
1. resepi ❌ resipi ✔
2. menyakinkan ❌ meyakinkan ✔
3. istirehat ❌ istirahat ✔
4. kadang-kala ❌ kadangkala ✔
5. sambilewa ❌ sambalewa ✔
6. dasyat ❌ dahsyat ✔
7. insuran ❌ insurans ✔
8. ambulan ❌ ambulans ✔
9. juwita ❌ juita ✔
10. unggu ❌ ungu ✔
11. mengulangkaji ❌ mengulang kaji ✔
12. penguatkuasa ❌ penguat kuasa ✔
13. gambarajah ❌ gambar rajah ✔
14. redha ❌ reda ✔
15. kerinting ❌ keriting ✔
16. bergu ❌ beregu ✔
17. kontingen ❌ kontinjen ✔
18. mengenengahkan ❌ mengetengahkan ✔
19. mengenepikan ❌ mengetepikan ✔
20. mengkedepankan ❌ mengedepankan ✔
21. mengkebelakangkan ❌ mengebelakangkan ✔
22. sihat walafiat ❌ sihat wal afiat ✔
23. majerin❌ marjerin ✔
24. rempah ratus❌ rempah-ratus ✔
25. alat siaraya ❌ alat siar raya ✔
26. margasatwa ❌ mergastua ✔
27. workshop (bi) ❌ woksyop (bm) ✔
28. bertungkus-lumus ❌ bertungkus lumus ✔
29. limau kasturi ❌ limau kesturi ✔
30. walaubagaimanapun ❌ walau bagaimanapun ✔
31. mee ❌ mi ✔
32. kuey teow ❌ kuetiau ✔
33. respon ❌ respons ✔
34. sunnah ❌ sunah ✔
35. ramadhan ❌ ramadan ✔
36. leukimia ❌ leukemia ✔
37. emel ❌ e-mel ✔ di-e-melkan & meng-e-melkan
38. katrij ❌ kartrij ✔
39. cop nama ❌ cap nama ✔
40. Insha Allah ❌ Insya-Allah ✔
41. alergik ❌ alergi ✔
42. ansurans ❌ ansuran ✔
43. urusetia❌ urus setia ✔
44. keretapi ❌ kereta api ✔
45. merbahaya ❌ berbahaya/marabahaya ✔
46. naskah ❌ naskhah ✔
47. atlit ❌ atlet ✔
48. war-war ❌ uar-uar/wara-wara ✔
49. urusetia ❌ urus setia ✔
50. fax ❌ faks/faksimile ✔
51. was-was ❌ waswas ✔
52. stokin ❌ stoking ✔
53. karenah❌ kerenah ✔
54. kemaskini ❌ kemas kini ✔
55. ulangkaji ❌ ulang kaji ✔
56. pra sekolah ❌ prasekolah ✔
57. temu janji ❌ janji temu ✔
57. menghadkan ❌ mengehadkan ✔
58. hajjah ❌ hajah ✔
59. agen ❌ ejen ✔
60. murtabak❌martabak ✔

Ejaan yang betul mengikut Kamus Dewan Edisi  ke-4.

Thursday, November 9, 2017

Petua-petua untuk diamalkan.



✓ Semut benci timun, letakkan kulit timun berdekatan dengan lubang atau sarang semut atau di mana terdapat banyak semut.

✓ Untuk mengilatkan cermin, cucilah dengan minuman Sprite.

✓ Untuk menanggalkan chewing gum yang melekat pada baju, masukkan baju tersebut ke dalam freezer dan simpan selama 1 jam.

✓ Untuk memutihkan baju putih, rendam dengan hirisan lemon selama 10 minit.

✓ Untuk rambut nampak berseri, bubuh 1 sudu teh cuka makan dan sapu rata di bahagian atas rambut, kemudian terus dibilas.

✓ Untuk membanyakkan jus lemon, rendamkan lemon di dalam air panas selama 1 jam.

✓ Untuk menghindarkan bau busuk pada sampah di dapur, letakan sekeping roti ketika kita memasak.

✓ Kalau baju terkena dawat, untuk menghilangkannya, sapu ubat gigi pada tempat yang terkena dawat itu dan biarkan ubat gigi tersebut hingga kering kemudian baru cuci.

✓ Untuk menghindarkan tikus, taburkan serbuk lada hitam di mana tikus selalu ada. Tikus akan lari dan bermain jauh da ri situ.

✓ Meminum air suam 1 atau 2 gelas sebelum tidur boleh mengurangkan 90% dari serangan jantung. Begitu juga bila bangun pagi.

Seperti yang kita maklum, air sangat penting pada sistem badan kita tapi kadang-kadang kita tidak ambil tau kenapa kita harus meminum air suam.

Meminum air pada masa yang sesuai dengan kadar maksimum yang diperlukan oleh tubuh manusia akan membawa kesan yang baik:

• Meminum 1 gelas air selepas bangun boleh mengaktifkan organ-organ dalaman.

• Meminum 1 gelas air 30 minit sebelum makan membantu penghadaman.

• Meminum 1 gelas air sebelum mandi boleh membantu mengurangkan tekanan darah.

• Meminum 1 gelas air sebelum tidur boleh menghindarkan stroke dan serangan jantung.



Monday, November 6, 2017

Titik dikenali sebagai Feng Fu


Dari FB Puan Yeong Nor Saadah

Sedikit perkongsian ilmu oleh utk manfaat kita bersama....

Tahukah Anda, bahawa terdapat suatu tempat di tubuh manusia, jika ditempelkan dgn ais pada titik tersebut selama beberapa saat, berupaya memberi impak positif terhadap kesihatan kita.

Insha-Allah, teknik ini dapat mengatasi masalah sakit kepala seperti migrain dengan segera.
Badan kita akan terasa ringan dan bertenaga.

Melakukan terapi tersebut secara berkala dipercayai dapat mengekalkan keremajaan tubuh dan kelihatan lebih muda.

Tempat tersebut ialah titik tekanan yang terletak di dasar tengkorak iaitu di atas leher, atau titik apabila leher dan kepala bersambung.

Dalam ilmu akupunktur Cina titik tersebut dikenali sebagai Feng Fu, yang bermaksud “rumah angin”.

Menurut rawatan tradisional Cina, teknik meletakan ais pads titik Feng Fu bukan untuk mengubati penyakit tetapi
mengembalikan keseimbangan fisiologis semula jadi.Di samping itu, memberikan stimulasi emosional yang positif dan 'meremajakan' seluruh tubuh.

Keajaiban ini akan terjadi jika kita menempelkan ais pada Titik Feng Fu. Cubalah melakukan terapi tersebut ketika badan anda terasa letih atau kepala terasa pening. Badan kita akan menjadi ringan, lebih bertenaga dan perasaan letih atau pening akan hilang.

Beberapa pengidap migrain sendiri, mengakui terapi ini ternyata lebih efektif untuk mengatasi migrain dibandingkan dengan pengambilan ubat-ubatan.

Terapi ini juga dapat meningkat mood dan membangkitkan perasaan segar, keran teknik ini menstimulasi pelepasan endorfin dalam aliran darah

Teknik ini mudah sekali, hanya tempelkan ais pada titik Feng Fu selama 10 hingga 20 minit.

Pada awalnya mungkin kits akan merasa sejuk selama 30-40 saat, tetapi perlahan-lahan titik tersebut akan menjadi hangat.
Menempelkan ais pada titik Fung Fu berkhasiat untuk:
1. mengatasi sakit kepala dan migrain;
2. meringankan sakit gigi dan sakit sendi;
3. mencipta kesan relaks;
4. meningkatkan tenaga dan menghindar keletihan;
5. meningkatkan kualitu tidur;
6. memperbaiki sistem penafasan dan sistem kardiovaskular;
7. mengatasi asma;
8. mencegah sering bersin dan hidung berair;
9. mengatasi gangguan neurologi dan perubahan degeneratif pada tulang belakang;
10. membaiki sistem pencernaan;
11. menyembuhkan radang saluran usus dan meningkatkan keupayaan seksual;
12. mengatasi kegemukan dan masalah pemakananz;
13. mengatasi gangguan kelenjar tiroid;
14. membantu masalah arthritis, hipertensi dan hipotensi.
15. menghilangkan selulit;
16. mengatasi gangguan kitaran haid, kemandulan, endokrin, dan kesuburan;
17. mengatasi gangguan psiko-emosiol, stres, keletihan, insomnia.

Luar biasa sekali bukan? Sayangnya terapi dengan teknik Feng Fu ini masih asing kepada masyarakat umum.



Friday, November 3, 2017

12 ORANG YANG DIDOAKAN MALAIKAT



Berikut golongan-golongan yang didoakan oleh malaikat:

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.
"Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa; Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan karena tidur dalam keadaan suci."
(HR. Imam Ibnu Hibban dari Abdullah bin Umar)

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu sholat.
"Tidaklah salah seorang di antara kalian yang duduk menunggu sholat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya; Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia."
(HR. Imam Muslim dari Abu Hurairah, Shahih Muslim: 469)

3. Orang-orang yang berada di shaf barisan depan di dalam sholat berjamaah.
"Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada (orang - orang) yang berada pada shaf-shaf terdepan."
(HR. Imam Abu Dawud dan Ibnu Khuzaimah dari Barra' bin 'Azib)

4. Orang yang menyambung shaf sholat berjamaah (tidak membiarkan kosong di dalam shaf).
"Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalu bershalawat kepada orang-orang yang menyambung shaf-shaf."
(HR. Imam Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban, dan Al Hakim meriwayatkan dari Aisyah)

5. Para malaikat mengucapkan "aamiin" ketika seorang Imam selesai membaca Al-Fatihah.
"Jika seorang Imam membaca; ghairil maghdhuubi 'alaihim waladh-dhaalinn', maka ucapkanlah oleh kalian "aamiin", karena barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, maka ia akan diampuni dosanya yang masa lalu."
(HR. Imam Bukhari dari Abu Hurairah, Shahih Bukhari: 782)

6. Orang yang duduk di tempat sholatnya setelah melakukan sholat.
"Para malaikat akan selalu bershalawat (berdoa) kepada salah satu diantara kalian selama ia ada di dalam tempat sholat di mana ia melakukan sholat, selama ia belum batal wudhunya, (para malaikat) berkata; Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia."
(HR. Imam Ahmad dari Abu Hurairah, Al-Musnad no. 8106)

7. Orang-orang yang melakukan sholat shubuh dan ashar secara berjama'ah.
"Para malaikat berkumpul pada saat sholat shubuh lalu para malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga shubuh) naik (ke langit), dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu sholat 'ashar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga sholat 'ashar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal, lalu Allah bertanya kepada mereka, "Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?", mereka menjawab; kami datang sedangkan mereka sedang melakukan sholat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan sholat, maka ampunilah mereka pada hari kiamat."
(HR. Imam Ahmad dari Abu Hurairah, Al-Musnad no. 9140)

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa sepengetahuan orang yang didoakan.
"Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata;  "aamiin" dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan."
(HR. Imam Muslim dari Ummud Darda', Shahih Muslim: 2733)

9. Orang-orang yang berinfak.
"Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, salah satu diantara keduanya berkata, "Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak", dan lainnya berkata, "Ya Allah, hancurkanlah harta orang yang pelit (bakhil)".
(HR. Imam Bukhari dan Imam Muslim dari Abu Hurairah, Shahih Bukhari: 1442 dan Shahih Muslim: 1010)

10. Orang yang sedang makan sahur.
"Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat (berdoa ) kepada orang-orang yang sedang makan sahur" Insya Allah termasuk di saat sahur untuk puasa "sunnah".
(HR. Imam Ibnu Hibban dan Imam Ath-Thabrani, dari Abdullah bin Umar)

11. Orang yang sedang menjenguk orang sakit.
_" Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah
akan mengutus 70.000 malaikat untuknya yang akan bershalawat kepadanya di waktu siang kapan saja hingga sore dan di waktu malam kapan saja hingga shubuh."_
(HR. Imam Ahmad dari 'Ali bin Abi Thalib, Al-Musnad: 754)

12. Seseorang yang sedang mengajarkan kebaikan kepada orang lain.
"Keutamaan seorang alim atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atas seorang yang paling rendah di antara kalian. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubangnya dan bahkan ikan, semuanya bershalawat kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain."
(Al-Hadits dari Abu Umamah Al-Bahily).



Wednesday, November 1, 2017

Pencerahan dari Kempen Anti Saman Ekor

PENCERAHAN KEPADA SEMUA YANG SELAMA INI DISEMBUNYIKAN OLEH JPJ & POLIS

Tindakan JPJ menyenarai hitam diputuskan telah bertentangan dengan Perkara 13 Perlembagaan.
JPJ juga telah diarahkan membayar ganti rugi kepada pemohon dalam kes itu kerana kesusahan beliau tidak dapat menggunakan kenderaan sehingga terpaksa menyewa kenderaan lain.
Justeru di sini ingin dimaklumkan kepada pemandu-pemandu dan pemilik-pemilik kenderaan yang dinafikan hak mereka memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu, bahawa hak anda dilindungi oleh Perlembagaan.

Pihak berkuasa tidak boleh sewenang-wenang menafikan hak anda.

Berbalik kepada tawaran kerajaan memberikan diskaun pembayaran saman.

Ingin dimaklumkan bahawa tindakan ini tetap salah. Isu utamanya ialah bukan jumlah bayaran kompaun atau denda itu RM300 atau RM150 atau pun RM50. Isu utamanya adalah, adakah seseorang itu benar-benar melakukan kesalahan yang didakwa sehingga mereka wajib membayar denda?

Perlu diambil perhatian bahawa untuk menguatkuasakan sesuatu peraturan dan undang-undang, sesebuah pihak berkuasa hendaklah juga mengikut peraturan dan undang-undang. Saman tidak boleh tertunggak.

Jika ada yang tertunggak maka ia bukan saman. Saman hendaklah dikemukakan di mahkamah. Orang yang disaman (OKS) hendaklah diserahkan saman dan diperintahkan hadir ke mahkamah untuk menjawab saman itu.

Jika OKS mengaku salah maka mahkamah akan memerintahkan OKS itu membayar denda. Jika denda dibayar maka saman itu selesai dan tidak akan tertunggak. Jika saman diserahkan kepada OKS tetapi OKS tidak hadir ke mahkamah, maka mahkamah akan keluarkan waran tangkap supaya OKS hadir mahkamah.

Maka proses yang sama akan berlaku iaitu OKS akan ditanya mengakui kesalahan atau meminta bicara. Jika mengaku maka akan diarahkan supaya bayar denda bagi saman itu. Maka selesailah saman itu. Tidak tertunggak. Jika tidak mengaku maka akan dibicarakan.

Bergantung kepada keputusan mahkamah, jika didapati salah selepas bicara, maka akan diperintahkan untuk bayar denda. Selesailah saman itu. Jika tidak bersalah maka luput juga saman itu.
 Tidak tertunggak.

Soalannya kenapa ada saman tertunggak? Jawapannya pertama kerana saman-saman itu tidak pernah dibawa ke mahkamah. Kedua kerana yang dikatakan saman itu sebenarnya bukan saman tetapi notis sahaja.

Saman ekor yang dikatakan saman ini sebenarnya bukan saman tetapi sekadar notis kepada pemilik kenderaan meminta maklumat pemandu yang dikatakan memandu melebihi had laju.

Notis ini juga disertakan tawaran kompaun jika pemilik kenderaan mengaku melakukan kesalahan. Ia dikeluarkan di bawah Seksyen 115 Akta Pengangkutan Jalan 1987 atau dikenali dengan Notis Pol 170A. Jika pemilik tidak mengaku kesalahan maka kompaun tidak perlu dibayar kerana kompaun itu hanyalah tawaran.

Jika pemilik tidak membayar kompaun sepatutnya pemilik disaman supaya hadir ke mahkamah bagi menjawab tuduhan memandu melebihi had laju.

ZULHAZMI SHARIFF
Penasihat Undang-Undang
Kempen Anti Saman Ekor (KASE)



Monday, October 30, 2017

When you can't say anything negative

Nowadays teachers are not allowed to say or write anything negative... A few interesting letters from teachers to get around this....
.

Dear Parent,
We are delighted to inform you that your child displays remarkable initiative. Not for him the simple-minded obedience to teachers. We refer to his admirable refusal to do homework. We have, however, humbly requested him to stoop to our level and condescend to do his homework. Your support is appreciated.
Yours anxiously,
Teacher


Dear Parent,
Your child's distaste for mundane subjects such as mathematics shows an imaginative mind. Why, he wonders, does the square of the hypotenuse have to be equal to the square of the other two sides in a right-angled triangle? It is no wonder that he has scored a splendid zero in his math exam. Unfortunately, even brilliant students have to pass exams. Could you gently break that news to him?
Yours entreatingly,
Teacher


Dear Parent,
We are pleased your child has one of the same qualities that Henry Ford, the founder of the Ford Motor Company, possessed. Like him, your son believes that history is bunk. But it may be best to disabuse him of the notion that the Mughal emperors were Amar, Akbar and Anthony.
Yours beseechingly,
Teacher


Dear Parent,
Your child submitted a blank paper for last week's science test, influenced perhaps by Albert Camus who said 'Whether the earth or the sun revolves around the other is a matter of profound indifference'. Your son shares that profound indifference, undoubtedly for philosophical reasons. But could you inform him that in order to study philosophy, he has to pass class eight first?
Yours plaintively,
Teacher


Dear Parent,
Your son has obviously read Friedrich Nietzsche's Beyond Good and Evil, which is why he was copying from the boy next to him during yesterday's test. Like Nietzsche, he believes that Supermen like him have little use for conventional notions of morality. The teacher who caught him copying is a conventional type who gave him a zero.
Yours desperately,
Teacher


Dear Parent,
We are impressed by your child's knowledge of martial arts. In the past month, he has broken two legs, four arms and three noses. He also shows prudence while fighting, taking care to pick on weaker boys. For some reason, however, the fathers of the boys who were beaten up are planning to go to your home with hockey sticks.
Yours wretchedly,
Teacher

Friday, October 27, 2017

Lokasi Setiap Negeri Untuk Semak Wang Tak Dituntut

Dibawah ini adalah lokasi setiap negeri bagi menyemak wang tak dituntut. Anda boleh lihat senarai di bawah.

Jabatan Akauntan Negara Malaysia
@ Negeri Sembilan
Tingkat. 10,Wisma Persekutuan,
Jalan Dato´ Abdul Kadir,
70990 Seremban,
Negeri Sembilan

Jabatan Akauntan Negara Malaysia
@ Melaka
Aras 5, Menara Persekutuan,
Jalan Persekutuan, Ayer Keroh,
75450 Melaka
Jabatan Akauntan Negara
Tingkat 42, Menara Maybank
100, Jalan Tun Razak
50050 Kuala Lumpur.
Tel.: 03-2034 1850
Fax: 03-2072 5707/03-2026 7430
Website: www.anm.gov.my

Jabatan Akauntan Negara Malaysia,
Aras 1-8, Kompleks Kementerian
Kewangan, No. 1, Persiaran Perdana,
Presint 2, 62594 Putrajaya,
Putrajaya, Wilayah Persekutuan,
Malaysia

Lobi Kementerian
Sumber Asli dan
Alam Sekitar
Putrajaya
Jabatan Akauntan Negara Malaysia@Sabah
Tingkat 6 & 7, Wisma Perindustrian,
Jalan Istiadat, 88594 Kota Kinabalu,
Sabah, 88400 Kota Kinabalu

Jabatan Akauntan Negara Malaysia@Perlis
Tingkat 3, Bangunan Persekutuan,
Persiaran Jubli Emas, 01000 Kangar,
Perlis, Taman Pekeliling,
01000 Kangar, Perlis

Jabatan Akauntan Negara Malaysia@Labuan
Tingkat 5, Blok 4, Ujana Kewangan, Jalan Bukit Timbalai, 87016 Labuan,
Sabah, 87000 Labuan, Labuan Federal Territory

Jabatan Akauntan Negara Malaysia@Johor
Tingkat 8 dan 11, Lot 20485,
Menara Tabung Haji, Jalan Ayer Molek,
80720 Johor Bahru,
Johor

Jabatan Akauntan Negara Malaysia@Kelantan
Tingkat 1-2, Blok A, Bangunan Persekutuan,
Bandar Kota Bharu, 15200 Kota Bharu,
Kelantan

Jabatan Akauntan Negara Malaysia@Perak.
Jalan Sultan Idris Shah, Taman Jubilee,
30300 Ipoh, Perak.

Jabatan Akauntan Negara Malaysia@Terengganu.
Tingkat 11, Wisma Persekutuan, Jalan Sultan Ismail,
20594 Kuala Terengganu, Terengganu,
20200 Kuala Terengganu,
Terengganu.

Jabatan Akauntan Negara Malaysia@Kedah
Tingkat 4, Zon C, Wisma Persekutuan,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
Jalan Sultanah, 06550 Alor Setar, Kedah,
Kampung Anak Bukit, 06550 Alor Setar,
Kedah

Jabatan Akauntan Negara Malaysia@Pulau Pinang
Tingkat 42, KOMTAR,
10000 Pulau Pinang

Jabatan Akauntan Negara Malaysia @ Sri Aman.
Tingkat 2 & 3, Blok 3, Wisma Persekutuan,
Fasa 2, Jalan Polis, 95000 Sri Aman,
Sarawak, 95000 Sri Aman, Sarawak.

Jabatan Akauntan Negara Malaysia @ Pahang
Tingkat 4 & 5, Bangunan BSN, Jalan Bank,
25000 Kuantan,
Pahang.

Jabatan Akauntan Negara Malaysia @ Selangor
Bangunan Affin Bank,
Lot Presint 3.4, Persiaran Perbandaran
Seksyen 14, 40000 Shah Alam
Selangor

Cara dapatkan Wang Tak Dituntut (WTD) di Jabatan Akauntan Negara

1. Sila hadirkan diri ke pejabat Jabatan Akauntan Negara yang berhampiran dengan tempat tinggal anda. Untuk ketahui senarai lokasi Pejabat Jabatan Akauntan berhampiran anda, Sila klik Alamat Pejabat Jabatan Akautan Negara setiap Negeri.

2. Bawa Kad pengenalan diri atau IC. Pegawai bank akan semak baki yang ada disemua akaun bank terdahulu.

3. Untuk semakan waris yang telah meninggal dunia, boleh bawa sijil kematian, sijil perkahwinan, sijil kelahiran dan surat sokongan yang menyatakan hubungan dengan pewaris.

4. Jika ada lebihan baki dari akaun bank terdahulu (akaun yang telah ditutup), sila isi borang dan sertakan beberapa dokumen berkaitan termasuk IC fotostat, surat pengesahan bank berkenaan, (bank statement atau buku bank yang aktif) utk tujuan bayaran balik melalui kredit terus (bank in).

5. Wajib pergi ke bank yang telah dinyatakan untuk buat pengesahan. Contoh Surat Pengesahan telah diberikan oleh pejabat jabatan akauntan. Hanya berikan kepada bank sahaja.

6. Lepas dokumen dan borang lengkap diisi telah dihantar ke Pejabat Jabatan Akauntan Negara. Duit akan dimasukkan secara Bank In Terus ke akaun dalam masa 30 hari sahaja.

Contoh Borang Permohonan Bayaran Balik Wang Tak Dituntut (WTD)

Selepas pegawai buat semakan, akan tertera jumlah wang tidak dituntut dalam sistem. Selepas itu borang permohonan bayaran balik WTD harus diisi oleh pemohon beserta dokumen sokongan. Selesai hantar semula borang tersebut ke Pejabat Jabatan Akauntan, duit baki tuntutan akan dikreditkan ke akaun bank anda dalam tempoh 30 hari sahaja.



Tuesday, October 24, 2017

USIA 45 KE ATAS

USIA 45 KE ATAS SEBAIKNYA SDH TIDAK USAH FOKUS MEMBURU MAKANAN... PERBANYAK REKREASI SAJA..

Ini pesanan Prof. Dr. dr. Bhenny Karim, SpPD-KR. (Guru Besar FK UGM)

Kepada Saudara2ku yg Telah Berusia 45 Thn ke atas, Lebihkan Disiplin Jaga Kesihatan.

Proses Penuaan (Aging Process) sdh Bermula Sejak Umur 32 Tahun dgn Mulanya Penurunan Fungsi Organ-organ (Seperti Ginjal/Buah Pinggang, Hati, Hypophyse dsbnya) dan Penurunan Hormon-Hormon (Seperti Testosteron, Growth Hormon, Coenzym Q10, Melatonin dan Antioxydant).

Pada Usia 45 thn Bermula Penurunan Estrogen utk Wanita & Penurunan Hormon Progesteron dan Testosteron utk Lelaki.

Penuaan Adalah Suatu 'Penyakit' yg Berlangsung Kronik yg Sebenarnya Tidak Dapat Dicegah, Diubati dan Dikembalikan Menjadi Muda.

Penuaan Bukanlah Hukuman, tetapi Akibat 'Perintah dari Gen.'

Beberapa Penyakit yang Muncul Akibat Proses Penuaan, adalah;
1. Osteoporosis.
2. Metabolic Syndrome menjadi penyebab Penyakit Cardiovasculer (seperti Strok, Penyakit Jantung Koroner dan Hypertensi Renal).
3. Cancer (seperti Payudara, Colorectal/Usus, Prostat, Ovarian).
4. Alzeimer (Pikun).
5. SD (Sexual Dysfunction).

APA PULA YANG HARUS DILAKUKAN?

1. BERGERAK.
Jalan kaki 3-5 km/hari) dapat Mencegah Osteoporosis (Rapuh Tulang) dan Hypertension.

2. SENAM OLAH NAFAS
Seperti Pranayama, Orhiba, Cikung, Yoga dsb 2x/minggu. Paru-paru Perlu Latihan Deep/Maximal Breathing, untuk Meningkatkan Aliran Darah di Alveoli, Menuras CO2.

3. KURANGI KARBOHIDRAT
Cukup Protein, Buah & Sayur.

4. JAGA BERAT BADAN
Berat Ideal Lelaki (Tinggi Badan Kurangkan 100), Wanita (Tinggi Badan Kurangkan 110).
Lingkaran Perut Tak Boleh Lebih 80cm utk Wanita, 90cm utk Lelaki.
BMI Tak Boleh Lebih 30 kg/m2.

5. TEKANAN DARAH TIDAK BOLEH LEBIH 140/90.
Cek BP Tiap Minggu.

6. KADAR GULA DARAH PUASA TIDAK BOLEH LEBIH 110, Trigliserida 150, HDL Harus Lebih 50.
Jadi Periksa Darah Max Tiap 6 Bulan.

7. WANITA WAJIB BUAT MAMMOGRAM dan PAP SMEAR Setiap Tahun.
Kesan Awal Kanser Servik dan Payudara.

8. ISTIREHAT CUKUP
- Tidur 6-8jam sebaiknya seawal jam 10 malam
- Matikan Lampu (Merangsang Growth Hormon).
- Jangan Makan 3 jam Sebelum Tidur (Mencegah GERT & Sesak).
- Bantal Rendah (Meningkatkan Oksigen ke Otak).
- Miring ke Kanan (Mengurangi Beban Jantung).

9. KURANGI STRESS
- Jgn bekerja di Luar Kapasiti/Kemampuan
- Perbanyak Rasa Syukur, Doa atau Meditasi
 - Sentiasa Perbaiki Kualiti Ibadah, Iman, Sosial & Hiburan yg Positif

Perbanyak Masa Borak2, Sembang2 Santai, Gurau-senda,  Erat Silaturahim atau Berkumpul dgn Keluarga & Teman2.

Elakkan Marah2 atau Terlalu Emosi, Hindari Hal2 yg Berpotensi Membuat Sedih/Angkara (Hukum/Permusuhan), Hadapilah Segalanya dgn Senyum Bahagia.

Lebih Bijaksana dlm Penggunaan Harta (JIMAT lbh BAIK tapi BUANG JAUH2 sikap KEDEKUT).

JGN TERLALU BERKIRA TERUTAMA DGN ORANG2 TERDEKAT KITA..



Saturday, October 21, 2017

WE ALL GET OLD IN THE END


I changed my car horn to gunshot sounds. People get out of the way much faster now.


Gone are the days when girls used to cook like their mothers. Now they drink like their fathers.


You know that tingly little feeling you get when you really like someone? That's common sense leaving your body.


I didn't make it to the gym today. That makes five years in a row.


I decided to stop calling the bathroom the “John” and renamed it the “Jim”. I feel so much better saying I went to the Jim this morning.


Old age is coming at a really bad time. When I was a child I thought “Nap Time” was a punishment. Now, as a grownup, it feels like a small vacation.


The biggest lie I tell myself is..."I don't need to write that down, I'll remember it."


I don't have gray hair; I have "wisdom highlights". I'm just very wise.


If God wanted me to touch my toes, He would've put them on my knees.


Last year I joined a support group for procrastinators. We haven't met yet.


Why do I have to 'Press one for English' when you're just going to transfer me to someone I can't understand anyway?


Of course I talk to myself; sometimes I need expert advice.


At my age "Getting lucky" means walking into a room and remembering what I came in there for.


Actually I'm not complaining because I am a Senager (senior teenager). I have everything that I wanted as a teenager, only 50 years later:

-   I don’t have to go to school or work.

-   I get an allowance every month.

-   I have my own pad.

-   I don’t have a curfew.

-   I have a driver’s license and my own car.

-   The people I hang around with are not scared of getting pregnant.

-   And I don’t have acne.

Life is great!



Thursday, October 19, 2017

Perpustakaan Negara Malaysia online library

Utk makluman semua perpustakaan negara malaysia telah melancarkan 1 site di mana sesiapa sahaja boleh membaca buku secara online di pautan :-

http://www.pnm.elib.com.my/

Tuan/puan boleh membaca buku tersebut dgn hanya perlu register butiran maklumat diri dlm portal yg diberikan. Setelah selesai register terus log in pada portal tersebut.

Utk baca buku yg diminati klik pada butang "borrow".

Sekian utk makluman kita bersama dan selamat membaca..

Mohon dipjgkn kepada rakan-rakan yg lain.

Portal ini boleh di akses melalui data tel, internet rumah atau hotspot wifi..





Monday, October 16, 2017

Amalan Quran untuk merawat kanser

Amalan ex-staff saya seorang Cancer Survivor. Dia pernah kluar di WHI, TV 3 dulu. Di temuramah bersama2 dgn suami nya. Berkongsi  pengalaman mula2 di diagnosed, melalui Chemo, bedah, makanan sihat, follow-ups hingga di beritahu she is free fr cancer cells end last yr.    Now she is an active Volunteer kpd pesakit2 cancer/survivors.

Lapan surah ini diamalkan dan dibaca untuk memusnahkan sel-sel barah kanser. Jika pesakit dapat membacanya lagi baik. Jika tak terdaya atau kurang baik bacaannya maka boleh minta suami, ayah, ibu atau orang lain membaca untuknya.

Selok-eloknya sebelum memulakan bacaan surah dibawah :

1. Istighfar 10x.
2. Salawat Nabi 10x.
3. Al-Fatihah 1x.

Sediakan sebotol secukupnya air yang bersih lagi suci dan setiap kali habis surah dibaca, ditiupkan kepada air. Pesakit dinasihat minum air bacaan tiap-tiap hari dan sapu/mandi pada anggota yang kena barah kanser. InsyaAllah kerana sakit dan sembuh semua kekuasaanNya.

1. Surah Al Maidah (Ayat 82-91).
2. Surah Al Araf (Ayat 70-81).
3. Surah Ar Ra'd (Ayat 16-28).
4. Surah Al Anbiyaa' (Ayat 38-50).
5. Surah Asy Syu'ara (Ayat 185-227).
6. Surah Az Zummar (Ayat 42-52).
7. Surah Ghafir (Ayat 67-77).
8. Surah Az Zukhruf (Ayat 52-70).

Kepada pembaca tolong sebarkan kepada ahli keluarga dan saudara yang sedang mengidap penyakit kanser. Semoga dengan menolong mereka yang sakit, akan juga mendapat pahala dari bacaannya serta pahala kerana menolong sesama hamba yang benar-benar memerlukan pertolongan dan penyembuhan dari-Nya.



Friday, October 13, 2017

Khasiat Halba


Lepas ni kita mesti ada stok at least 1 kilo halba kt rumah...

Rasulullah saw bersabda :
'Sekiranya umatku tahu akan kelebihan Halba nescaya mereka sanggup tukarkannya dengan sebanyak timbangan emas ? '

Sila baca dan sebarkan . Tak perlulah berbelanja lebih sedangkan ubat yang murah, berkesan dan mudah digunakan boleh didapati dengan mudah di kedai mamak sahaja.

Rasulullah saw bersabda :

' Sekiranya umatku tahu akan kelebihan Halba nescaya mereka sanggup tukarkannya dengan sebanyak timbangan emas '(Books of Sufi Healing m.s.58)

Pada suatu hari Rasulullah saw menziarahi sahabat Saad bin Abi Waqqas yang sedang sakit. Rasulullah saw menyuruh dipanggil tabib. Al Harith Ibn Qaldah datang merawat Saad bin Abu Waqqas. Beliau mengesyorkan agar Saad makan Halba dan Korma Ajwa'. Dengan izin Allah Saad pun sembuh dari sakitnya.
Rasulullah saw kemudiannya bersabda :

' Gunakanlah Halba sebagai ubat'( Qamus Al-Tibb ? Ahad Qodamah-Mesir)

KEGUNAAN Halba

1. Diminum sebagai teh untuk
- Melancarkan haid
- Menghilangkan kembung,sebu dan senak
- Pencuci perut
- Menguatkan jantung
- Menghilangkan lender tekak
- Melegakan sakit kepala/ migraine
- Membuang angin
- Menyembuhkan buasir
- Senggugut
- Merangsang rahim
- Kegemukan
- Kurang berat badan
- Mengawal kencing manis
- Radang kulit dan Bisul

2. Teh Halba + Madu
- Kurangkan ketagihan rokok dan dadah
- Anemia

3. Untuk anak2 yang baligh
- kecergasan
- kekuatan badan
- Tumbesaran

4. Untuk ibu menyusu
- Banyakkan air susu

5. Halba juga adalah ramuan tradisi menambahkan nafsu lelaki dan wanita.

Memanaskan buah pinggang dan organ pembiakan. Menjadi amalan kuno tabib China untuk rawatan mati pucuk. Halba merupakan antara ubatan yang tertua di dunia dan digunakan oleh Al-Abqirad ( Hippocrates) iaitu bapa perubatan Yunani.

Di Terengganu halba adalah salah satu ramuan dalam adunan nasi dagang.

MANA NAK DAPAT Halba

Halba boleh dibeli di kedai mamak atau dah di pek secara komersil dipasaraya.

Juga dikenali sebagai Kelabet. Halba berfungsi mengubah rasa makanan utama seperti kari dan sayur. Digunakan juga untuk membuat kuih. Dikenali sebagai;
Cina: Hu Lu Ba

Inggeris : Fenugreek (Trigonella foenum-graecum L.)

Tamil : Vendayam

Boleh digunakan untuk masak asam pedas cara org Melaka. Juga utk stamina, kecergasan dan utk menstabilkan gula dlm darah, sesiapa yg ada masalah diabetis boleh juga cara ni.

Cara-caranya :-

Goreng halba tanpa minyak - jgn plak sampai hangus. Masukkan dalam bekas. Campurkan air panas, biarkan sehingga suam-suam kuku dan bolehlah diminum . Jika diamalkan selalu, Insya-allah dpt membantu.



Wednesday, October 11, 2017

Zon masa masing-masing

Dalam dunia ni, semua benda bergerak dalam zon masa masing-masing.

Ada yang masih single.
Ada kahwin 20 ribu belanja, sebulan dah berpisah.
Ada yang dah kahwin 10 tahun tapi masih belum ada anak.
Ada yang baru kahwin bulan lepas, hari ni dah mengandung.

Ada yang grad umur 23 tapi terpaksa tunggu 5 tahun sebelum dapat kerja tetap.
Ada juga yang grad umur 29 tapi lepas grad terus dapat kerja jawatan tetap.

Ada yang muda lagi umur 25 jadi CEO tapi umur 50 dah meninggal.
Ada juga yang umur 50 baru jadi CEO dan hidup sampai umur 90.

Zon masa kita semua tak sama.
Jadi tak perlu merasa kita 'tertinggal' hanya bila nampak orang lain lebih berjaya.
Masa kita belum sampai.
Obama retired at 55, tapi Trump 'bermula' pada umur 70.
Hanya zon masa mereka saja yang berbeza.
Tapi sama-sama dapat jadi Presiden.

Ada yang dipanggil Datuk pada usia 47 tahun, dan ada yang dah ada cucu di umur yang sama.
Malah ada yang baru menimang cahaya mata pertama di umur yang sama.

Ada yang 'depan' dari kita.
Tapi ada juga yang 'belakang' kita.
Semua orang bergerak dalam laluan yang berbeza pada zon masa yang berlainan.

Allah ada perancangan berbeza untuk kita semua.
Jangan dengki, jangan sakit hati, jangan sedih.
Mereka bergerak dengan zon masa mereka dan kita pun ada zon masa sendiri.

You are not late.
You are not early.

You are just on time.
Jangan stress.

Percayalah bahawa perancangan Allah jauh lebih baik, rezeki kita telah dicatit olehNya.

Siapa nak jaga kita bila kita dah tua?

Ada orang, dia susah hati kerana belum bertemu jodoh.
Difikirannya siapalah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, dah berkahwin tapi belum punya anak, pun terfikir siapakah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, ada anak, tapi hanya seorang, pun terfikir, kalau dia kerja jauh siapalah yang nak jaga aku nanti.

Ada orang, anaknya semua lelaki.
Juga terfikir siapalah yang akan jaga aku nanti.
Nak ke menantu perempuan aku nanti jaga aku.

Ada orang, anaknya semua perempuan, sama juga.
Terfikir kalau semua tu nanti ikut suami masing masing, siapalah yang nak jaga aku nanti.

Apa masalah kita sebenarnya?

Kita letakkan masa depan kita di tangan manusia.
Di tangan anak.
Di tangan suami.

Walhal yang jaga kita itu ALLAH.

Berapa ramai orang yang anaknya ramai, cukup nisbah lelaki perempuannya, namun masih terabai hidup bersendirian di rumah usangnya sehingga meninggalnya juga seorang diri.

Berapa ramai juga orang yang saya jumpa hidupnya tidak bertemu jodoh, namun pada usia 60 70 80 masih sihat, boleh urus diri jauh lebih baik daripada orang yang usianya baru jejak 50-an namun sudah sakit lutut jalan bertongkat walau anak anak ada di sisi menjaga.

ltulah kita kata rezeki.
Dan rezeki itu hak Allah.
Yakin.
Yakin.
Yakin.

Jangan runsingkan kerja Allah.
Runsingkan kerja kita yang asyik tak siap ni.

Jangan runsing belum ketemu jodoh
Jangan ribut belum ada zuriat
Jangan sedih hanya kerana beranak sorang
Jangan kalut kalau hanya ada anak lelaki
Jangan cemas jika hanya ada anak perempuan.

Lebih dari itu jangan takbur sangat kita ada jodoh, anak ramai, cukup laki perempuan.

Jangan pertikaikan
"eh nanti tua siapa nak jaga kau."
Kita sendiri pun belum tahu nasib kita nanti
Sempat ke kita tua?

Masa depan kita sentiasa di tangan Allah.
Dan Allah itu adil.
Setiap orang akan dapat apa yang Allah kata dia layak dapat.
Kuatkan pergantungan kpd Allah, itu yg paling penting.

Pendek kata
ALLAH ADA.
Jangan takut



Sunday, October 8, 2017

Never Joke with an Engineer



Engineers Can Prove Anything For 10 Marks

Question : Prove : PAPA = MAMA.

Medical Doctor : ”Out Of Course”

Chartered Accountant: ”No Way”

Barrister: ”Cannot Be Proven”

Social sciences: "Not in this world,"

but…..

Engineer: It's a Simple Solution

As we know,

Pressure(P)= Force/Area

i.e.  P = F/A

∴F = PA ⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅ (i)

Now, aacording to Newtons 2nd law of Motion,

Force(F) = Mass(M) × Acceleration(A)

i.e. F =MA ⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅⋅(ii)

From equation (i) and (ii)

PA = MA

Squaring both sides

(PA)² = (MA)²

∴ PAPA = MAMA




Friday, October 6, 2017

Nombor-nombor Kecemasan lebuhraya

Info Trafik Plus:

Nombor-nombor Kecemasan lebuhraya utama sekiranya berlaku kecemasan
Nombor-nombor Kecemasan pengendali lebuhraya utama sekiranya berlaku kecemasan
🚕

🛣Lebuhraya utara selatan(PLUS)
📞 1800-88-0000

🛣Jambatan pulau pinang(PPSB)
📞 1-300-1-300-03

🛣Lebuhraya selatan hubungan tengah (ELITE)
📞 04-5031 1153

🛣Laluan kedua malaysia-singapura(LINK)
📞 07-2788000

🛣Lebuhraya kuala lumpur-karak(MTD)
📞 03-6195 1111

🛣Lebuhraya kulim-butterworth(KLBK)
📞 04-396 6969

🛣Lebuhraya seremban-port dickson(SPDH)
📞 06-632 3060

🛣Lebuhraya shah alam(KESAS)
📞 03-5633 7188

🛣Lebuhraya cheras-kajang(GRAND SAGA)
📞03-9075 0505

🛣Lebuhraya damansara-puchong(LITRAK)
📞 03-5632 9222

🛣Lebuhraya sungai besi(BESRAYA)
📞 1800-880-999

🛣Lebuhraya bertingkat ampang(PROLINTAS)
📞 03-4252 3122

🛣Lebuhraya SPRINT
📞03-7960 2000

🛣Lebuhraya hubungan timur barat(METRAMAC)
📞 03-9173 2020

🛣Lebuhraya shahpadu
📞03-3342 0564

🛣Lebuhraya pantai timur(NPE)
📞 1300-88-1010

🛣Lebuhraya sistem lingkaran kajang(SILK)
📞 1800-88-1977

🛣Lebuhraya Pantai Timur-Fasa 1
📞09-547 9111

🛣Lebuhraya koridor guthrie(GCE)
📞 03-6038 5052

🛣Lembaga lebuhrayah malaysia
📞03-8738 3000

*🛣1MOCC
03-8000 8000

*🛣Lebuhraya Pantai pantai timur 2 (LPT2)
1800-88-0220

Kpd yg ingin pulang ke kampung dan ingin melihat keadaan trafik di seluruh semenanjung boleh merujuk cctv yg trdapat di sepanjang lebuhraya..

: http://www.jalanow.com/malaysia-highways-live-traffic-cameras-140725J-8080

🎥📡 LIVE CAMERA



Tuesday, October 3, 2017

Senarai Peribahasa Dalam Buku Teks Tahun 4-6



Simpulan Bahasa
- air muka
- air tangan
- anak buah
- anak bujang
- anak didik
- anak jati
- anak tunggal
- ayam tambatan
- berhati walang
- besar hati
- buah fikiran
- bulat hati
- bulat kata
- hati terbuka
- kera sumbang
- langkah seribu
- lapang dada
- lupa daratan
- membawa diri
- memerah keringat
- menabur bakti
- menambat hati
- menara gading
- menghulur tangan
- murah hati
- orang berada
- otak cair
- pasang telinga
- permata hati
- rambang mata
- sekangkang kera
- tanah air
- tangan terbuka
- tergerak hati
- titik peluh
- tulang empat kerat

Perumpamaan
- bagai aur dengan tebing
- bagai bulan jatuh ke riba
- bagai dihiris sembilu
- bagai kacang lupakan kulit
- bagai menatang minyak yang penuh
- bagai tikus jatuh ke beras

Bandingan Semacam
- bijak seperti pendeta
- cantik seperti bidadari
- nipis seperti kertas

Pepatah
- alah membeli menang memakai
- alang-alang berdakwat biar hitam
- bagaimana acuan, begitulah kuihnya
- berat mata memandang, berat lagi bahu memikul
- berat sama di daki, lurah sama dituruni
- berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
- berpantang maut sebelum ajal
- biar putih tulang, jangan putih mata
- buang yang keruh , ambil yang jernih
- bukit sama didaki, lurah sama dituruni
- bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat
- di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
- di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
- enggang sama enggang, pipit sama pipit
- hanya jauhari mengenal manikam
- harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama
- hilang di mata, di hati jangan
- hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri
- jangan berputus asa, hari tidak selamanya panas
- kais pagi makan pagi, kais petang makan petang
- melentur buluh biarlah dari rebungnya.
- orang berbudi, kita berbahasa
- selagi hayat dikandung badan
- sesal dahulu pendapatan
- tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
- yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang
- yang lama dikelek, yang baharu didukung

Kata-kata Hikmah
- bersatu teguh, bercerai roboh
- malang tidak berbau
- muafakat membawa berkat
- peliharalah yang lama, pelajari yang baru

Slogan
- bahasa jiwa bangsa
- bangsa membaca bangsa berjaya
- minda sihat, emosi stabil
- pandu cermat, jiwa selamat
- perpaduan teras kejayaan
- utamakan barangan buatan Malaysia



Sunday, October 1, 2017

Halaqah TV9 2016 "Kiamat Pasti Datang" (pautan)

Sesiapa yang ingin menonton siri Halaqah TV9 2016 "Kiamat Pasti Datang" sebanyak 30 episod, berikut senarai Link untuk panduan semua.
Selamat menonton dan sebarkan ilmu. semoga beroleh manfaat.

1. Ep 1 - Penciptaan Alam https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2188547178036559/

2. Ep 2 - Kiamat ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2188734548017822/

3. Ep 3 - Utusan Allah https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2189390401285570/

4. Ep 4 - Fasa Masa ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2190122634545680/

5. Ep 5 - Kejatuhan Empayar Uthmaniyah https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2192357950988815/

6. Ep 6 - Kerajaan yang Menyombong! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2193257597565517/

7. Ep 7 - Taqdir Baru Dunia! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2194822787408998/

8. Ep 8 - Jemaah Dajjal ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2195632813994662/

9. Ep 9 - Kesengsaraan di akhir zaman! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2198667263691217/

10. Ep 10 - Isyarat Mata Satu! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2199611160263494/

11. Ep 11 - New World Order! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2200293820195228/

12. Ep 12 - Konspirasi pergolakan semenanjung Arab! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2202311013326842/

13. Ep 13 - Asap Ad Dukhan! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2205307299693880/

14. Ep 14 - Musnahnya Tamadun Dunia! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2206214656269811/

15. Ep 15 - Imam Mahdi ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2208279202730023/

16. Ep 16 - Pemerintahan Al Mahdi ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2219053458319264/

17. Ep 17 - Kemunculan Dajjal ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2219721481585795/

18. Ep 18 - Pemerintahan Dajjal ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2220499608174649/

19. Ep 19 - Turunnya Nabi Isa as https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2222008708023739/

20. Ep 20 - Hakikat Yakjuj Makjuj ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2225873210970622/

21. Ep 21 - Era Fasa ke 5 ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2226598324231444/

22. Ep 22 - Matahari terbit dari Barat! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2227337064157570/

23. Ep 23 - Binatang Dabbah ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2229763417248268/

24. Ep 24 - Angin yang menghembus! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2230523070505636/

25. Ep 25 - Kembalinya Kejahatan ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2231306147093995/

26. Ep 26 - Bumi akan Tenggelam ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2232006477023962/

27. Ep 27 - Api yang menghalau Manusia! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2232758466948763/

28. Ep 28 - Kiamat Versi Sains ! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2235105783380698/

29. Ep 29 - Tiupan Sangkakala! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2235906546633955/

30. Ep 30 - Kekuasaan Allah jua! https://www.facebook.com/VideoIslamik/videos/2236



Tuesday, May 30, 2017

Apakah yang boleh dilakukan andai anak kecil mengadu dicabul atau diperkosa

Apakah yang boleh dilakukan oleh Tuan Puan andai anak kecil mengadu dicabul atau diperkosa oleh seorang individu yang dikenali atau tidak dikenali? Mari saya mulakan dengan berkongsi beberapa hal yang penting.

1. Ajarkan sebutan yang betul bagi anggota badan sulit kanak-kanak. Untuk lelaki sebutkan ini zakar atau penis. Bagi perempuan, katakan ini faraj atau vagina. Jangan sekali-kali tukarkan ia kepada istilah yang biasa kita dengar dalam masyarakat seperti burung, bebird, bunga, pepet dan yang berkaitan. Saya akan huraikan sebabnya nanti.

2. Kemudian, ajarkan pula apakah private part yang tidak boleh disentuh, diraba atau dipegang oleh sesiapapun samada mereka orang yang dikenali atau tidak. Bagi kanak-kanak lelaki, ini private partnya : zakar, punggung, bibir dan dada. Bagi anak perempuan : faraj, punggung, dada dan bibir.

Kedua perkara di atas adalah asas yang perlu diterapkan oleh ibubapa dalam mendidik anak mengenai kesihatan reproduktif atau pendidikan seks. (Jika rasa alergik perkataan pendidikan seks, tukar sahaja ia kepada pendidikan menjaga maruah diri)

Inilah 2 point yang selalu saya ulang dalam post saya sebelum ini. Mudah-mudahan ia memberi idea kepada ibubapa untuk memulakan interaksi bersama anak-anak.

Nak dijadikan cerita, seorang rakan saya tergerak hati berkongsi kepada 2 orang anak perempuannya berkenaan private part pada tubuh badan. Kemudian, beliau lanjutkan pertanyaan, "Pernah tak sesiapa menyentuh atau melakukan perkara tak senonoh pada kakak?"

Anak beliau menjawab, "Ada." Bukan sahaja anaknya yang sulung (7 tahun), bahkan yang 5 tahun juga mengadu hal yang sama. Seorang individu di dalam keluarga telah melakukan hal yang tidak senonoh berulang kali kepada mereka berdua. Lelaki berkenaan merupakan bapa saudara bagi si mangsa. Beliau sudah berkahwin!

Semua kejadian ini berlaku di dalam rumah keluarga mertua! Jantan berkenaan secara sedar sengaja menarik seluar anak beliau hingga ternampak buntut. Setelah seluar ditarik, beliau membiarkan sahaja sambil tersenyum.

Rakan saya meneruskan soal jawab dengan si anak, "Apa respon kakak bila diperlakukan seperti itu?" Mereka berdua menjawab serentak : "Marah! Kakak cakap pada dia janganlah buat macam ni. Tapi dia gelak je."

Bukan itu sahaja, pelaku juga pernah mengintai serta membuka pintu bilik air ketika kanak-kanak ini sedang mandi dan melepaskan hajat.

Inilah yang diluahkan oleh sahabat saya beberapa hari lepas. Saya minta beliau bersabar, jangan sekali-kali serang lelaki berkenaan serta jangan update maki-maki di facebook. Bukan apa, di facebook orang jahat boleh nampak baik bila gunakan term agama dalam penulisan. Akhirnya, orang nampak dia betul, kita yang salah.

Esoknya, beliau dan suami membawa anaknya ke Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur. Sebelum bertemu polis untuk membuat laporan, beliau telah menulis sendiri kronologi jawapan si anak serta merakam video sebagai bukti pengakuan.

Terus sahaja diserahkan kepada pihak polis. Polis tidak menunggu lama, hari berkenaan buat laporan, hari berkenaan juga mereka memulakan siasatan. Benar-benar macam siri drama Gerak Khas.

Tuan Puan kena maklum akan hal ini. Unit D11 berperanan untuk menyelesaikan kes ini. Dan inilah yang berlaku. Mereka terus sahaja menghubungi si pelaku, meminta beliau untuk hadirkan diri ke balai polis.

Si pelaku enggan dengan memberikan alasan akan ke tempat lain. Namun polis beri kata dua pada beliau, hadirkan diri atau namanya akan disenarai hitam.

Maka, si pelaku datang, polis ambil keterangannya dan ditahan reman selama 5 hari. Jika disabit kesalahan, beliau boleh dipenjara tak kurang 15 tahun.

Tuan Puan yang budiman, ini satu contoh kisah yang harus menjadi inspirasi kepada ibubapa diluar sana. Walau gangguan seksual berkenaan masih bersifat awal (intai, tarik seluar), namun dalam akta yang baru digubal di parlimen, ia kesalahan berat.

Mari saya kongsikan; Menurut Rang Undang-undang Kesalahan- kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017, kesalahan menarik/ membuka seluar termasuk di bawah klausa 12(d) Bahagian IV Amang Seksual Fizikal Atas Kanak-Kanak.

Mengintai di kamar mandi pula di bawah klausa 16(a) (iii) dalam Amang Seksual Bukan Fizikal Atas Kanak-Kanak.

Bayangkan jika ibubapa menyedari hal ini lebih awal, pasti setiap dari mereka tahu untuk berbuat apa andai ia terjadi kepada anak-anak.

Kita mampu halang dari berlakunya kes yang lebih besar, rogol, sumbang mahram, seks luar tabie. Namun itu kesedaran diperingkat mak ayah. Bagaimana pula dengan anak-anak?

Ikuti 2 langkah yang saya tulis di atas. Ia sangat membantu ibubapa jika kejadian sedemikian berlaku. Menyebut nama yang sebenar pada anggota badan sangatlah perlu andai anak ini perlu menerangkan hal berkenaan kepada pihak polis.

Sukar untuk diambil keterangan andai si anak menyebut 'burung' berkenaan masuk dalam 'bunga'. Ingat, ketika siasatan, pihak polis juga akan berikan patung mainan kepada si anak. Ia bertujuan untuk anak mengenal pasti bahagian mana yang diperlakukan oleh pemangsa.

Jika yang melakukan perkara terkutuk itu ayah kandung, maka saya sarankan agar si ibu yang buat report. Kena beranikan diri demi masa depan anak-anak. Jika tidak dibuat apa-apa, hal itu akan membuatkan si mangsa trauma, hidup dalam tekanan hingga dewasa.

Ada ketika, hal seperti ini akan hilang keluarga, dipulaukan oleh orang tersayang (sekiranya yang mencabul ahli keluarga terdekat). Akhirnya, mereka tarik balik laporan. Si pelaku terus bebas mencari mangsa yang seterusnya. Jangan sekali-kali berundur ke belakang!

Untuk warga pendidik, saya sarankan agar hal ini disampaikan kepada anak didik kalian. Bantu yang mana boleh walaupun perlu menemani mereka ke balai polis untuk buat laporan.

Terima kasih kepada Tuan Puan yang baca hingga habis. Apa yang boleh dilakukan adalah sebarkan mesej ini kepada rakan-rakan kalian yang lain, tag orang yang tersayang serta mempraktikkannya.

Brother Fairuz aka
Akhi Fairuz Al-Jengkawi
MFA Smart Training & Consultancy