Sunday, July 21, 2019

Thursday, July 18, 2019

Jadikanlah SEDEKAH satu HOBI

Tadi di ATM 7E ada abang ni marah marah duit gaji belum masuk. Saya diam tanda faham. ada orang setiap bulan duit dia cukup cukup untuk perbelanjaan dapur dan segala bil bil lain sahaja. Bila duit gaji lambat masuk memang stress. Nak buat simpanan tu jauh sekali.

Saya masih ingat april 2017.

Kisah adik ipar saya di Bank. Seorang Makcik minta tolong check baki dalam akaun beliau. Bila check ada RM20 baki.

"Makcik dalam akaun ada rm20" kata adik saya.

"Belum masuk lagi ya, takpelah makcik puasa LAGI hari ini". Ambil  card terus keluar bank. Orang ramai yang dengar perbualan tersebut panggil makcik  nak bantu, tapi dia terus keluar dari bank dengan cepat.

Adik saya meluru  ke kereta cerita masalah ini, kami pusing satu pekan tak jumpa .

Sehingga ke hari ini apabila ke bank check duit saya ingat makcik tersebut. Puasa lagi kah dia hari ini. Duit dari siapakah yang dia harapkan itu.

Kisah begini pernah saya jumpa. Ketika itu saya nak masukkan duit klinik. Sorang pakcik datang ke bank untuk masukkan duit rm100 ke akaun anak beliau. Datang dengan baju seperti dari kebun. Rm100 beberapa kali reject dari mesin sebab keadaan duit tidak bagus.

"Pakcik rm100 ni mesin tak terima, ada duit lain tak?"

"Ini jelah duit pakcik nak. Itu pun pinjam dari tauke. Pakcik ambil upah potong getah. Anak call katanya nak pakai duit"

Sedang kami berbual, datang sorang abang bagi kat pakcik ini rm500 cash. hari ini saya untung meniaga, pakcik ambillah duit ini HADIAH dari saya. Orang dalam bank semua tergamam. Saya lagilah. Terus pakcik menangis dan doa untuk abang tersebut.

Tuan puan kita kadang-kadang rasa susah, rupanya ada lagi insan lagi susah dari kita. Banyak nikmat yang Allah berikan, tapi banyak kita lupa. Hebat hidup orang yang suka bersedekah . Penuh keberkatan dan bahagia. Saya cemburu dengan abang tersebut sehingga ke hari ini. Rm500 sedekah tanpa soal selidik. Saya nak masukkan rm50 dalam tabung masjid menggigil tangan. Ya Allah lemahnya iman untuk bersedekah.

Sebab itulah kita jangan hasad tengok orang  kaya,kereta mewah,rumah besar atau suka post kemewahan mereka di media sosial. Sebab kita tidak tahu berapa banyak telah mereka belanjakan duit mereka untuk bersedekah kepada fakir miskin. 

Moga kita semua jadi insan hati yang mulia, sayang dan cinta kepada setiap insan. Jadikanlah SEDEKAH  satu HOBI yang baru untuk kita. Tanamkan rasa penyesalan jika tidak bersedekah. Asbab sedekah moga Allah redha dengan kita insyaallah.



Saturday, July 13, 2019

PENGETAHUAN AM yang wajar anda kongsi

Perkongsian dari FB Dato' Dr. Fadhilah Kamsah:

1. Tersedak makanan,
2. Kram Kaki,
3. Salah Bantal,
4. Kaki Kebas @ Semut2

In Shaa Allah pengetahuan ini berguna untuk kita & menolong orang lain.

Caranya adalah seperti berikut:
1. Jika tersedak makanan
Hanya perlu “mengangkat tangan”.

2. Kram kaki
Ketika kram kaki kiri, angkat tangan kanan tinggi-tinggi, Dan ketika kram kaki kanan, angkat tangan kiri tinggi-tinggi, segera akan terasa lebih selesa.

3. Salah bantal
Kadangkala ketika bangun tidur, kita dapati telah tersalah bantal, iaitu merasa sakit di sekitar tengkuk & belikat. Apa yang harus dilakukan ketika salah bantal? Ketika merasa salah bantal, kita hanya perlu mengangkat kaki shj, kemudian tarik ibu jari kaki dan picit dengan memutar kearah atau berlawanan arah jarum jam.

4. Kaki semut2 @ kebas
Ketika kaki kiri semut2, goncang @ ayun telapak tangan kanan dengan sekuat tenaga, ketika kaki kanan semut2, goncang @ ayun telapak tangan kiri dengan sekuat tenaga.



BAGAIMANAKAH CARA2NYA UTK MENANGANI SERANGAN JANTUNG KETIKA ANDA SEORANG DIRI:

1. Katakanlah kita bertolak pulang ke rumah pada pukul 7:25 mlm berseorangan setelah seharian bekerja mencari rezeki.

2. Pada ketika itu anda berasa amat letih, gundah-gulana dan kecewa.

3. Tiba2 anda terasa sakit yg amat sgt di dada, di tangan dan di rahang anda. Perjalanan terdekat ke hospital lebih kurang 5km dari rumah anda.

4. Malangnya anda tidak yakin dan tidak mampu utk bertahan sejauh itu.

5. Anda telah dilatih ilmu CPR tetapi tidak dipraktikkan ke atas diri sendiri.

6. CARA MENYELAMATKAN DIRI DPD SERANGAN JANTUNG KETIKA SEORANG DIRI.

Kebanyakan mereka yg kena serangan jantung tidak menerima sebarang bantuan dan mula rasa nak pengsan. Di waktu ini anda mempunyai masa 10 saat sahaja sebelum pengsan.

7. Walau bagaimanapun mangsa boleh membantu diri sendiri dgn BATUK SEKUAT mungkin. Setiap kali batuk hendaklah diselangselikan dgn MENARIK NAFAS panjang. Batuk tersebut hendaklah mendalam dan berpanjangan sehingga terasa di dada.

Bernafas panjang dalam2 sehingga terbatuk dan hendaklah diulangi setiap 2 saat sehingga bantuan tiba atau sehingga terasa dapat bernafas spt sediakala.

Bernafas panjang akan membantu memasukkan oksigen ke dlm jantung dan apabila terbatuk ia secara langsung membantu mengepam jantung dan memulihkan perjalanan darah.  Ia juga membantu mengembalikan degupan jantung spt sediakala. Ini membolehkan mangsa selamat tiba ke hospital.






Saturday, July 6, 2019

SAMPAH BAGIMU, HIDANGAN KELUARGAKU

Suami saya adalah pembekal ayam kampung di negeri ini. Alhamdulillah, banyak restoran-restoran yang menyajikan lauk ini di Kuantan, suami sayalah watak disebalik cerita.

Kebanyakan restoran mahukan ayam yang telah dipotong mengikut kehendak mereka. Ada yang potong 4, ada potong 8!

Apabila ayam dipotong, hampir semua kedai tidak mahu ambil kaki ayam, hati, pedal dan organ dalaman lain. Leceh untuk disimpan agaknya.

Selalunya suami saya akan menyimpan kaki-kaki ayam dan hati ayam ini dalam freezer besar di rumah. Tapi kalau dah masuk 2 minggu dan stok ayam masuk lagi, tempat yang terhad memaksa suami saya mencari jalan untuk mengosongkan freezer dari barang lain. Maka jalan terakhir, tanam atau buang sahaja kaki dan hati ayam ini jika tidak disedekah kepada orang lain.

'Ada kaki ayam tak? Kak Yah nak sikit.' Pesanan ringkas dari kakak sulung saya di satu pagi.

Kebetulan suami saya dah merungut kaki ayam dan hati yang banyak dalam freezer. Kami ambil keputusan menghantar sendiri semuanya ke rumah kakak. Sebenarnya ni satu jalan mudah. Jika kakak datang sendiri, pasti sedikit saja dia ambil. Tapi jika kami hantar dengan kenderaan pacuan empat roda kami, dah pasti kami boleh kosongkan freezer bahagian kaki ayam dan hati sekelip mata. Bagi semua! Padan muka kakak uruskan.

Kami hantar dan terus pulang ke rumah. Lupakan hal kaki ayam.

Esoknya, saya terima pesanan yang sangat panjang dalam aplikasi WhatsApp dari kakak.

'Ti, tau tak. Semalam kak tengok banyak betul kaki dengan hati ayam hampa bagi. Terkejut jugak. Kak rendam semua. Bila dah lembut, kak bungkus. Kak panggil jiran-jiran datang ambil. Mula-mula serba salah juga. Bimbang orang kata: sampah, kau sedekah. Tapi kak fikir, bagi sajalah. Siapa nak, ambil. Tak nak, jangan ambil. Tapi, ramai betul datang ambil. Alhamdulillah habis semuanya.'

Tersenyum saya membacanya. Kemudian dia menyambung.

'Semalam, lepas ajar budak-budak mengaji. Ada seorang jiran kak 'message'.

"Terima kasih Kak Yah, bagi kaki ayam tadi. Syukur sangat. Tak tahulah nak cakap macamana. Semacam betul-betul Allah hantar kaki ayam ni pada kami sekeluarga. Sebenarnya dah dua hari kami anak-beranak tak makan. Suami saya kena tangkap polis kes mencuri. Saya tak tahu nak pujuk macamana dah anak saya yang menangis lapar. Makanan di rumah satu pun tak ada. Tiba-tiba Kak Yah bagitau suruh datang rumah ambil kaki ayam ni. Allah. Macam ajaib. Terima kasih Kak Yah. Dah tidur anak-anak saya dapat makan malam ni. Terima kasih sangat-sangat."

"Ti, kak tulis ni pun sambil menangis. Lepas ni hampa jangan buang lagi kaki ayam. Bagi kak. Kak nak bagi pada jiran-jiran. Kita tak tahu siapa dapat kita selamatkan dari lapar asbab bagi benda yang kita anggap 'sampah' ni.'

Menangis saya baca.

Sungguh, zaman sekarang dah mengubah banyak corak hidup kita. Kita dituntut untuk jaga hak seorang jiran. Tapi, kita makin jauh.

Kita dituntut supaya tidak tidur selagi ada jiran yang masih kelaparan kerana kemiskinan tapi kita langsung tak ambil tahu.

Yang paling dahsyat, ada juga yang tak kenal pun jiran-jirannya. Rupa bagaimana. Kerja apa. Anak berapa orang. (Sayalah itu) Allahu.

Sedekahlah. Beri apa yang ada dalam tangan. Bantu tanpa mengharap ia dinilai dan kita dapat pujian. Beri tanpa harap apa-apa.

Beri kemudian lupakan.

Allah Allah. Berilah kami peluang yang banyak untuk bersedekah. Sungguh kami selalu leka. Jangan balas kami dengan takdir buruk di akhirat kerana kelalaian kami pada hak saudara kami yang susah. Dalam pada teruja dengan menu-menu berbuka yang serba maknika, berilah kami ruang untuk menghilangkan lapar orang yang teruji.

Sungguh, kamilah hambamu yang hina dan selalu lupa...

Sampah bagi kita, kadang jadi hidangan hebat bagi satu keluarga yang dalam kesusahan.


Monday, July 1, 2019

Jauhi sikap membazir makanan

Seorang wartawan Syria pernah menulis mengenai kemewahan hidup orang Arab. Kata beliau, di tahun 80an, orang Iraq terkenal dengan kemewahan makanan dan cara makan mereka. Jika mereka makan, akan dipastikan diatas meja dipenuhi makanan terlebih dahulu, bila mereka bangun dari meja makan, apa yang baki dianggap sampah kotor walaupun mereka belum menyentuhnya. 
Demikian juga di Syria, aku melihat seorang wanita sedang membeli roti, dan dalam perjalanan pulang ke rumah, beberapa biji roti itu jatuh ke tanah. Beliau langsung tidak mengambilnya walaupun beliau mengetahuinya. Betapa mewahnya dan sombongnya bangsa Arab dengan makanan mereka.

Aku belum lagi bercerita mengenai cara makan orang Teluk, mereka makan bagaikan raksaksa dan membuang sewenang-wenangnya. 

Kini, orang Iraq dan orang Syria terpaksa makan roti kering yang mereka jumpa diatas tanah. Antara sebab mereka jadi begitu kerana mereka tidak mensyukuri nikmat Allah SWT.

-Ibrahim Al-Khuki-

Kita juga khuatir, hari- hari gelap buat orang Melayu tidak lama lagi akan kunjung tiba dan pada masa itu, kita akan menanggungnya. Tidakkah kita merasa berdosa kepada anak-anak kita, generasi akan datang kita lantaran khianat dan sombongnya kita dengan rezeki yang dikurniakan oleh Allah SWT..?

Kata Datuk Bandar Kuala Lumpur, "Pihak DBKL perlu mengurus sampah makanan 4 kali ganda lebih banyak dari hari biasa di bulan Ramadhan".
Bidaah apakah yang sedang kita lakukan ?

Jika nak salahkan syaitan, mereka sedang dirantai pada bulan Ramadhan, maka makhluk yang sebenarnya bersalah adalah diri kita sendiri.

Allah SWT pernah berfirman, "Jika engkau mensyukuri nikmat itu, pasti Aku akan tambah, jika engkau kufuri, ingatlah azab Aku amat pedih".

Kita melihat lelaki atau wanita bila makan di kedai, sengaja atau tidak, selalunya meninggalkan sisa makanan yang masih elok dan banyak untuk dibuang.

Apa salahnya makan makanan itu sampai habis. Cuba lihat kalau makan di kenduri kahwin, majlis berbuka puasa di masjid dan makan buffet di hotel.

Dah menjadi tabiat kita yang tamak, ambil dalam kuantiti yang banyak,  tak peduli orang belakang yang belum makan namun tak habis makan pun. Sungguh menyedihkan. Tidakkah kita fikir, apa yang orang lain fikir tentang kita?

Tidakkah kita malu pada makanan, rezeki yang Allah sediakan depan mata kita?
Adakah disebabkan makanan itu percuma, kita biarkan anak-anak kecil kita makan sendiri dan tak mampu habiskan sedang kita hanya melihat tanpa rasa berdosa?

Makan roti buang kulit, makan cuma secubit dua dan tinggal untuk dibuang. Ambil kuih yang banyak, namun makan hanya secubit dua.

Betapa sombong nya kita! Pada rezeki kita sendiri. Cuba tengok semula bagaimana corak anda sekeluarga makan?

Nilaikan diri kita sendiri, adakah binatang yang makan sisa dan tak punya akal fikiran itu, lebih baik dari kita, manusia yang dilahirkan sempurna akal fikiran?

Bangkitlah wahai bangsaku, perangi diri kita sendiri. Binalah semula saki baki jati diri yang lama kita lupakan itu. Masih belum terlambat.

Buanglah ego kita wahai bangsaku..

Jika kita masih leka, hari-hari mendatang amat perit untuk kita semua lalui, bersedialah dari sekarang untuk meredah ranjau duri yang kita sendiri cari.

Mohon didiklah diri dan anak-anak kita,  jangan pandang remeh hal yg kecil di mata kasar kita...sebenarnya amat besar di mata dunia!


Thursday, May 23, 2019

Meninggal ketika sedang buat amalan yang mereka suka

Pengasas Dnars, Faziani Rohnan Ahmad meninggal dunia dalam kepenatan beliau berulang alik memberi sedekah di Thailand.

Pemandu kepada pengarah Majlis Sukan Negeri Terengganu (MSNT), Abd Ghani Ngah, meninggal dunia ketika sedang menunaikan solat tarawih.

Aishah Bahar, gadis Indonesia meninggal tahun lalu sebaik selesai membaca Al-Quran seusai solat Subuh.

Ahmad Ammar, meninggal dunia ketika sedang dalam perjalanan menghadiri kuliahnya, beberapa tahun dulu.

Ada beberapa lagi kisah ajaib dan indahnya pengakhiran sebuah hayat. Banyak sangat.

Mereka semua ni sihat.
Langsung takda apa-apa penyakit.

Sungguh sihat walafiat.

Lebih hebat lagi adalah.....

Meninggal ketika sedang buat amalan yang mereka suka buat.

Saya ingat beberapa tahun lepas, di tempat saya bekerja, ada seorang Medical Assisstance (MA).

Arwah ni orang yang disenangi sebab tak sombong dan mudah berurusan dengan beliau.

Satu hari, kami dikejutkan dengan berita kematian arwah. Di surau tempat kerja. Sebaik habis menunaikan solat sunat Dhuha.

Sahabat-sahabat kata, arwah memang tak pernah tinggal solat tu. Ajaibnya dalam sibuk-sibuk bekerja, arwah terlihat sentiasa diberi kelapangan rezeki untuk menunaikan Dhuha.

Sentiasa Allah beri kemudahan itu.

Saya teringat Ustaz Don pernah nasihat dalam satu ceramahnya....

Kita ni manusia biasa. Biasa sangat-sangat. Bukan Rasul. Bukan Nabi. Bukan sahabat. Bukan solehin. Bukan tabiin. Bukan alim ulama. Bukan ustaz ustazah. Bukan siapa-siapa pun.

Jadi, fahamlah kalau kita punya tahap ibadah tak setaraf dengan golongan di atas.

Tapi, kita mesti cari satu ibadah yang kita suka dan senang nak buat.
Ikut kederat kita, mampu kita, masa kita. Mesti!

Bila dah jumpa, kita amalkan dengan istiqomah. Buat sampai jadi sebati dalam diri. Istiqomah ni maksudnya, bila kita tak buat, kita jadi susah hati. Macam ada benda yang tak selesai untuk hari itu.

Kalau senang mengaji, mengaji.
Kalau senang sedekah, sedekah.
Kalau senang solat sunat, solat.
Kalau senang puasa, puasa.
Kalau senang tolong orang, tolong.
Kalau senang zikir, zikir.
Kalau senang berjemaah, pergi.

Buat dan buat dan buat. Jangan tinggal. Biar dia jadi kawan paling rapat kita dekat mana-mana pun. Yang bila kita tak tinggal dia, dia tak sampai hati nak tinggal kita.

Berdoalah, semoga kita mati dalam amalan yang kita selalu buat ni. Dengan sahabat baik yang kita tak pernah tinggal ni.

Begitu saya rasa nasihat Ustaz Don ni kena tepat dengan kisah kematian yang manis-manis macam di atas.

Meninggal masa sedang buat amalan yang mereka selalu buat. Yang mereka suka buat. Amalan yang dah jadi sahabat.

Husnul khotimah.

Bila dah ada matlamat, dah tanam niat, usahakan dengan sepenuh keringat.



Saturday, May 18, 2019

Kekayaan dan kecukupan

Isi tempat kosong di bawah ini dan mohon dijawab dengan jujur dan cepat.

1. Allah menciptakan ketawa dan ............... ??
2. Allah itu mematikan dan ............... ??
3. Allah itu menciptakan lelaki-lelaki dan ............... ??
4. Allah itu memberikan kekayaan dan ................ ??

Bagaimana jawapannya ?

Mudahkan ?
Sebahagian besar daripada jawapan kita ternyata memang benar, tapi hanya untuk nombor 1, 2 dan 3 saja. Sedangkan jawapan No 4, ternyata tanggapan kita salah.

KENAPA ???

Sekarang mari kita bahaskan.

Majoriti daripada kita pasti akan dapat jawab dengan mudah :
1. Ketawa dan (Menangis)
2. Mematikan dan (Menghidupkan)
3. Lelaki-lelaki dan (Perempuan)

Tapi bagaimana dengan no.4 ?
Apakah benar jawabannya adalah Kemiskinan..?
Untuk mengetahui jawabannya, mari kita lihat rangkaian firman Allah dalam Surah An-Najm ayat 43-45, dan 48, sbb:

Jawapan no 1
:ﻭَﺃَﻧَّﻪ ﻫُﻮَ ﺃَﺿْﺤَﻚَ ﻭَﺃَﺑْﻜَﻰ

"dan Dia-lah yang menjadikan orang ketawa dan menangis."  (QS. An-Najm: 43)
👍👍👍

Jawapan no 2
:ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﻫُﻮَ ﺃَﻣَﺎﺕَ ﻭَﺃَﺣْﻴَﺎ

"dan Dia-lah yang mematikan dan menghidupkan."
(QS. An-Najm:44)
👍👍👍

Jawapan no 3
:ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﺧَﻠَﻖَ ﺍﻟﺰَّﻭْﺟَﻴْﻦِ ﺍﻟﺬَّﻛَﺮَ ﻭَﺍﻟْﺄُﻧﺜَﻰ

"dan Dia-lah yang menciptakan berpasang-pasangan lelaki-lelaki dan perempuan. "
(QS. An-Najm:45)
👍👍👍

Jawapan no 4
:ﻭَﺃَﻧَّﻪُ ﻫُﻮَ ﺃَﻏْﻨَﻰ ﻭَﺃَﻗْﻨَﻰ

"dan Dia-lah yang memberikan kekayaan dan KECUKUPAN."
(QS. An-Najm:48)
✋✋✋

Ternyata jawapan yang no 4 itu kita telah berburuk sangka kpd Allah

Sesungguhnya Allah hanya memberikan kekayaan dan kecukupan kepada hamba-hamba Nya BUKAN kemiskinan seperti yang telah kita sangkakan.

استغفرالله العظيم

Ternyata yang menciptakan kemiskinan adalah diri kita sendiri.

Kemiskinan itu selalu kita letak dalam pola pemikiran kita.

Itulah hakikatnya, mengapa orang-orang yang pandai bersyukur walaupun hidup cuma cukup2 tapi ia tetap berkemampuan tersenyum😊BAHAGIA???
Kerana ia merasa cukup, bukan merasa miskin seperti kebanyakan orang lainnya.



Wednesday, May 15, 2019

Safety tips for women

1. What should a woman do if she finds herself alone in the company of a strange male as she prepares to enter a lift in a High Rise apartment late at night …?????

Experts Say : Enter the lift ……… If you need to reach the 13th floor, press all the buttons up to your destination. No one will dare attack you in a lift that stops on every floor.

2. What to do if a stranger tries to attack you when you are alone in your house, run into the kitchen.

Experts Say : You alone know where the chili powder and turmeric are kept. And where the knives and plates are. All these can be turned into deadly weapons. If nothing else, start throwing plates and utensils all over. Let them break. Scream… Remember that noise is the greatest enemy of a molester. He does not want to be caught.

3. Taking an Auto or Taxi at Night.

Experts Say : Before getting into an auto at night, note down its registration number. Then use the mobile to call your family or friend and pass on the details to them in the language the driver understands. Even if no one answers your call, pretend you are in a conversation. The driver now knows someone has his details and he will be in serious trouble if anything goes wrong. He is now bound to take you home safe and sound. A potential attacker is now your de facto protector.

4. What if the driver turns into a street he is not supposed too and you feel you are entering a danger zone …

Experts Say : Use the handle of your purse or your stole (dupatta) to wrap around his neck and pull him back. Within seconds, he will feel choked and helpless. In case you don’t have a purse or stole just pull him back by his collar. The top button of his shirt would then do the same trick.

5. If you are stalked at night …

Expert Say : enter a shop or a house and explain your predicament. If it is night and shops are not open, go inside an ATM box. ATM centers always have close circuit television. Fearing identification, no one will dare attack you.

After all, being mentally alert is the greatest weapon you can ever have.

Please spread it to all those women u care & spread awareness as this is the least we can do for a social & moral cause and for the safety of our women.


Thursday, May 9, 2019

Imam Ahmad dan Istighfar


Imam Ahmad bin Hambal Rahimakumullah (murid Imam Syafi'i) dikenal juga sebagai Imam Hambali. Di masa akhir hidupnya beliau bercerita;
Suatu waktu (ketika saya sudah usia tua) saya tidak tau kenapa ingin sekali menuju satu kota di Iraq. Padahal tidak ada janji sama orang dan tidak ada keperluan.
Akhirnya Imam Ahmad pergi sendiri menuju ke kota Bashrah. Beliau bercerita;
Begitu tiba di sana waktu Isya', saya ikut shalat berjamaah isya di masjid, hati saya merasa tenang, kemudian saya ingin istirahat.
Begitu selesai solat dan jamaah bubar, Imam Ahmad ingin tidur di masjid, tiba-tiba penjaga masjid datang menemui Imam Ahmad sambil bertanya; "Kenapa kamu di sini, syaikh?."
Penjelasan

Kata "syaikh" boleh digunakan untuk 3 panggilan:
1⃣untuk orang tua,
2⃣orang kaya atau pun
3⃣orang yg berilmu

Panggilan Syaikh dikisah ini panggilan sebagai orang tua, karena penjaga tu memanggil hanya sebagai orang tua.
Penjaga masjid itu tidak tau yang lelaki itu adalah Imam Ahmad. Dan Imam Ahmad pun tidak memperkenalkan dirinya.

Di Iraq, semua orang kenal siapa Imam Ahmad, seorang ulama besar & ahli hadits, sejuta hadits dihafalnya, sangat shalih & zuhud. Zaman itu tidak ada kamera / gambar sehingga orang tidak tau wajahnya, cuma namanya sudah terkenal.
Imam Ahmad menjawab, "Saya ingin istirahat, saya musafir."
Kata penjaga tu, "Tidak boleh, tidak boleh tidur di masjid."
Imam Ahmad bercerita,
"Saya diusir oleh orang itu, disuruh keluar dari masjid, Setelah keluar masjid, dikuncinya pintu masjid. Lalu saya ingin tidur di birai masjid."
Ketika sudah berbaring di birai masjid Penjaganya datang lagi, marah-marah kepada Imam Ahmad. "Kamu nak apa lagi syaikh?". Kata penjaga itu.
Sy nak tidur, saya musafir", kata Imam Ahmad.
Lalu penjaga masjid berkata;
"Di dalam masjid tidak boleh, di birai masjid juga gak boleh." Imam Ahmad diusir. Imam Ahmad bercerita, "Saya diusir sampai jalanan."

Di samping masjid ada penjual roti (rumah kecil sekaligus untuk membuat & menjual roti). Penjual roti ini sedang membuat adunan, sambil melihat kejadian imam Ahmad diusir oleh penjaga masjid tadi.
Ketika Imam Ahmad sampai di jalanan, penjual roti itu memanggil dari jauh; "Mari syaikh, anda boleh nginap di tempat saya, saya punya tempat, meski pun kecil."
Kata Imam Ahmad, "Baik". Imam Ahmad masuk ke rumahnya, duduk di belakang penjual roti yg sedang membuat roti (dengan tetap tidak memperkenalkan siapa dirinya, hanya bilang sebagai musafir).
Penjual roti ini punya perilaku baik dan memuliakan tetamu. Kalau Imam Ahmad mengajak bersembang, pasti dijawabnya. Kalau tidak, dia terus membuat adunan roti sambil (terus-menerus) melafazkan ISTIGHFAR. "Astaghfirullah"
Saat meletakkan garam, astaghfirullah, memecah telur, astaghfirullah , mencampur gandum astaghfirullah. Dia senantiasa mengucapkan istighfar.

Sebuah kebiasaan mulia. Imam Ahmad terus memerhatiknnya.
Lalu imam Ahmad bertanya, "Sudah berapa lama kamu lakukan ini?"
Orang itu menjawab;
"Sudah lama sekali syaikh, saya menjual roti sudah 30 tahun, jadi semenjak itu saya lakukan."
Imam Ahmad bertanya;
"Apa hasil dari perbuatan mu ini?"
Orang itu menjawab;
"(lantaran wasilah istighfar) Tidak ada hajat / keinginan yg saya minta, kecuali PASTI dikabulkan Allah. Semua yg saya minta ya Allah... pasti saya akan dapat"

Rasulullah
صلى الله عليه وسلم
pernah bersabda;
"Siapa yg menjaga istighfar, maka Allah akan menjadikan jalan keluar baginya dari semua masalah dan Allah akan berikan rezeki dari jalan yg tidak disangka-sangkanya."

Lalu orang itu melanjutkan, "Semua dikabulkan Allah kecuali satu, masih satu yg belum Allah beri."
Imam Ahmad penasaran lantas bertanya;
"Apa itu?"
Kata orang itu; "Saya minta kepada Allah supaya dipertemukan dengan Imam Ahmad."
Seketika itu juga Imam Ahmad bertakbir, "Allahu Akbar..!
Allah telah mendatangkan saya jauh dari Bagdad pergi ke Bashrah dan bahkan - sampai diusir oleh penjaga masjid - Sampai ke jalanan, ternyata karena ISTIGHFAR MU."
Penjual roti itu terperanjat, memuji Allah, ternyata yg di depannya adalah Imam Ahmad.
Ia pun langsung memeluk & mencium tangan Imam Ahmad.

(SUMBER: Kitab Manakib Imam Ahmad)



Friday, May 3, 2019

Seorang orang tua dan Menteri Agama

Seorang Sultan mengambil seorang Ustaz menjadi menterinya. Maka diberi istana, gelaran, isteri yang cantik dan pelbagai kemewahan..!*

Satu hari Sultan telah memanggil Menteri Agamanya dan bertanya TIGA soalan. PERTAMA! Apa itu Dunia..? KEDUA! Apa itu Akhirat..? dan KETIGA! Apa itu Iman..?

Sultan hanya memerlukan jawapan yang tepat dan jitu saja. Tak mahu syarahan yang panjang-panjang. Menteri Agama terpinga-terpinga mencari jawapan yang memuaskan hati Sultannya.

Sultan jadi murka dan memberi tempoh seminggu untuk mencari jawapannya.

Kemudian Sultan menghantar wakilnya kepada Menteri itu dan bagi titah bahawa segala kemewahan yang diberi akan dirampas jika gagal memberi jawapan yang dikehendaki.

Menteri jadi runsing yang amat sangat memikirkan akan kehilangan segala-galanya jika gagal memberi jawapan.

Menteri dah tak dapat tidur, makan pun tak lagi berselera, cakap pun dah lain macam. Dia telah mengumpulkan ramai cerdik pandai untuk mendapatkan jawapan tetapi gagal.

Akhirnya Menteri telah keluar dari istana untuk mencari orang yang boleh merungkaikan keresahannya sekaligus menyelamatkan apa yang dimilikinya.

Masa hampir tiba. Menteri makin berserabut memikirkan akan kehilangan segalanya. Sehari sebelum sampai tempoh masa tersebut, dia duduk termenung di bawah sepohon pokok besar mengenangkan nasibnya.

Sedang dia termenung, si Menteri tadi terpandang seorang tua yang sedang berkebun.

Bila matahari terik di kepala, orang tua itu berhenti untuk makan tengahari dan solat Zohor.

Maka diajaknya si Menteri makan bersama. Menteri yang kerunsingan memikirkan jawatan, istana dan kemewahan yang akan lesap tak langsung berselera nak makan lagi.

Orang tua itu bertanya, "Tuan, nampak macam ada masalah..? Boleh hamba tolong..?"

Menteri pun memberitahu kisahnya dan soalan-soalan Sultan beserta syarat-syaratnya kepada orang tua yang baik hati tadi.

Soalan pertama, apakah itu dunia?

Maka dijawab orang tua tadi..! "Dunia ialah apa-apa amalan yang kita buat untuk ditinggalkan. Hal ini diketahui oleh hati masing-masinglah..!"

Soalan kedua, apakah itu akhirat?

Maka dijawab orang tua tadi..! *"Akhirat ialah apa-apa amalan yang kita buat untuk dibawa ke sana tanpa ada apa-apa maksud dunia di dalamnya. Ini pun diketahui oleh hati masing-masinglah..!"

Dan soalan ketiga, apakah itu iman?

Maka orang tua itu pun bagi tahu, *"Akan aku bagitahu petang nanti selepas solat Asar!

Bila waktu Asar, mereka solat Asar bersama berjemaah dan selepas solat, si Menteri terus bertanya, "Apa itu iman..?"

Pada masa itu terdapat beberapa ekor anjing sedang makan sisa-sisa makanan tengahari.

Orang tua itu memberi syarat untuk memberi jawapan yang ketiga, dia mesti makan bersama anjing-anjing itu.

Si Menteri berfikir berkali-kali. Makan dengan anjing ni najis berat. Tak makan kang jawatan lesap, harta melayang, hidup susah dan melarat..!

Nak dapat kerja lain bukan senang sekarang ni. Fikir punya fikir akhirnya si Menteri pun buat keputusan untuk makan bersama anjing-anjing itu..!

Apabila saja si Menteri duduk untuk makan bersama anjing-anjing itu, orang tua tadi pun pegang kolar bajunya dan berkata,

"Wahai Tuan..! Inilah Iman. Bagi mereka yang ada iman, mereka sanggup kerugian segala dunianya tetapi tidak akan sanggup melanggar perintah Allah..!

Akan tetapi mereka yang tidak ada iman akan sanggup melanggar perintah Allah untuk selamatkan dunianya..!"


Monday, April 29, 2019

"They complain about immigrants"


@DFBHarvard: A stranger  who doesn't speak English breaks into your home. They tell you they're here to stay. They eat your food, go to your doctors, draw money from your bank, enroll in your schools. Then, they make demands of Congress. You complain to authorities. You're called a racist.

@BitchWithA_W: A stranger who doesn't speak Wampanoag breaks into your home. They tell you they're here to stay. They eat your food, kill your family, commit mass genocide, destroy the very land they stole, erase your language and history. They complain about immigrants.


Friday, April 26, 2019

DO YOU KNOW? VERY GOOD ABNORMAL KNOWLEDGE

1. Hot water will turn into ice faster than cold water.

2. The Mona Lisa has no eyebrows.

3. The sentence, “The quick brown fox jumps over the lazy dog” uses every letter in the English language.

4. The strongest muscle in the body is the tongue.

5. Ants never sleep!

6. “I Am” is the shortest complete sentence in the English language.

7. Coca-Cola was originally green.

8. The most common name in the world is Mohammed.

9. When the moon is directly overhead, you will weigh slightly less.

10. Camels have three eyelids to protect themselves from the blowing desert sand.

11. There are only two words in the English language that have all five vowels in order: “abstemious” and “facetious.”

12. The name of all the continents end with the same letter that they start with.

13. There are two credit cards for every person in the United States.

14. TYPEWRITER is the longest word that can be made using the letters only on one row of the keyboard.

15. Minus 40 degrees Celsius is exactly the same as minus 40 degrees Fahrenheit.

16. Chocolate can kill dogs, as it contains theobromine, which affects their heart and nervous system.

17. Women blink nearly twice as much as men!

18. You can't kill yourself by holding your breath.

20. The Guinness Book of Records holds the record for being the book most often stolen from Public Libraries.

21. People say "Bless you" when you sneeze because when you sneeze, your heart stops for a millisecond.

22. It is physically impossible for pigs to look up into the sky

23. The "sixth sick sheik's sixth sheep's sick" is said to be the toughest tongue twister in the English language.

24. “Rhythm” is the longest English word without a vowel.

25. If you sneeze too hard, you can fracture a rib. If you try to suppress a sneeze, you can rupture a blood vessel in your head or neck and die.

26. Each king in a deck of playing cards represents great king from history.

Spades - King David
Clubs - Alexander the Great,
Hearts - Charlemagne
Diamonds - Julius Caesar.

27. It is impossible to lick your elbow.

28. 111,111,111 x 111,111,111 = 12,345,678,987,654,321

29. If a statue of a person in the park on a horse has both front legs in the air, the person died in battle.
If the horse has one front leg in the air, the person died as a result of wounds received in battle.
If the horse has all four legs on the ground, the person died of natural causes.

30. What do bullet proof vests, fire escapes, windshield wipers and laser printers all have in common?

Ans. - All invented by women.

31.Question - This is the only food that doesn't spoil. What is this?

Ans. - Honey.

32. A crocodile cannot stick its tongue out.

33. A snail can sleep for three years.

34. All polar bears are left handed.

35. American Airlines saved $40,000 in 1987 by eliminating one olive from each salad served in first-class.

36. Butterflies taste with their feet.

37. Elephants are the only animals that can't jump.

38. In the last 4000 years, no new animals have been domesticated.

39. On average, people fear spiders more than they do death.

40. Stewardesses is the longest word typed with only the left hand.

41. The ant always falls over on its right side when intoxicated.

42. The electric chair was invented by a dentist.

43. The human heart creates enough pressure when it pumps out to the body to squirt blood 30 feet.

44. Rats multiply so quickly that in 18 months, two rats could have over million descendants.

45. Wearing headphones for just an hour will increase the bacteria in your ear by 700 times

46. The cigarette lighter was invented before the match.

48. Like fingerprints, everyone's tongue print is different.



Saturday, April 20, 2019

PELBAGAI CARA MENGUNDANG REZEKI

Ada yang mengetuk pintu langit dengan cara setiap pagi memberi 40 nasi bungkus untuk orang fakir miskin. Rutin dia lakukan.

Ada yang mengundang rezeki dengan cara mencium tangan ibunya lalu minta didoakan.

Ada yang mengundang rezeki, setiap minggu dia datangi anak-anak yatim, mengusap kepala mereka, membelikan sesuatu untuk keperluan mereka sebagaimana diajarkan Nabi SAW.

Ada yang mengundang rezeki, setiap pagi berangkat kerja dia rutin bersedekah kepada siapa saja.

Ada yang mengundang rezeki, tiap malam jumaat dia membahagi makanan kepada orang2 yang tidur di jalanan. Doanya tembus ke langit

Ada yang mengundang rezeki, setiap kali setelah solat subuh dia beristighfar 100 kali dan bertadarrus Al-Quran hingga terbit matahari, lalu menatap langit langsung dan mengangkat tangan. Doanya tembus langsung pada Tuhannya.

Ada yang mengundang rezeki, tiap Jumaat keuntungan hasil jualannya 100% disedekahkan.

Ada yang mengundang rezeki, tiap bulan 20% dari jumlah pendapatannya disedekahkan. Dia yakin Tuhan-nya MAHA KAYA.

Ada yang mengundang rezeki, seminggu sekali tengah malam dia mendatangi rumah fakir miskin. Dia angkat/pikul sendiri makanan untuk mereka.

Ada yang mengundang rezeki, tiap Jumaat dia tidak mahu dibayar upah untuk khidmatnya yang diberikan ke orang lain. Tiap titik keringatnya penuh pahala.

Ada yang mengundang rezeki dengan memperbaiki jadual solat 5 waktunya berjamaah di masjid dan Allah pun memudahkan segala urusannya.

Ada yang mengundang rezeki, tiap pagi dia solat dhuha dan berdoa, ketika orang lain sudah sibuk dia memilih menghadap langsung ke Penciptanya.

Ada yang mengundang rezeki tiap sepertiga malam bangun solat tahajjud berbisik pada bumi dan terdengar di langit. Allah redha, hidupnya pun berkah

Pilih lah cara mengikut kemampuan masing2.

Rezekimu bukan dari Bossmu atau pelangganmu.
Tapi dari Allah.

Undang rezeki datang dengan cara-cara yang Allah Redhai.



Sunday, April 14, 2019

Manusia dan masalah: KISAH SEEKOR RUSA HAMIL

Alkisah seekor rusa betina sedang hamil tua. Ketika mendekati detik-detik melahirkan kandungannya, rusa ini pergi ke suatu tempat yang jauh di sisi hutan yang berdekatan dengan sungai.

Tiba-tiba sesuatu yang tidak ia bayangkan terjadi !

Terdengar suara gemuruh dari langit dan tiba-tiba tampak kilat yang menyambar kepermukaan bumi. Hutan kering ini terbakar dahsyat karena percikan api dari petir tersebut.

Ketika rusa ini menoleh ke kiri, tampak seorang pemburu telah siap melesatkan anak panah ke arahnya.

Saat menoleh ke kanan, ia pun terkejut melihat seekor singa lapar yang siap menerkamnya.

Maka tiada pilihan bagi rusa ini selain :

1. Mati dimangsa singa.
2. Mati terkena panah.
3. Mati terbakar.
4. Atau mati tenggelam karena melompat ke sungai.

Yg jelas ...Bahaya mengancam dari berbagai penjuru dan tidak ada lagi kesempatan untuk berlari.

Lalu apa yang harus ia lakukan? Bersedih dan merintih?

Menangis dan menjerit?
Atau ia harus berlari sementara kondisinya begitu lemah?

Atau menyerah pada keadaan?

Maka, rusa pun pasrah. Dia hanya fokus untuk melahirkan bayinya.

Lalu apa yang terjadi?

Kilat-kilat yang menyambar mengganggu pandangan si pemburu.

Akhirnya panah yang dilesatkan pun meleset dan mengenai si singa lapar. Singa malang itu mati seketika.

Tiba-tiba hujan datang begitu deras dan memadamkan kebakaran di hutan tersebut.

Pemburu pula lari mencari tempat berteduh dan tidak fokus lg kepada rusa tsbt.

Rusa pun melahirkan dengan selamat! Alhamdulillah.

Sahabatku....

Segala kesulitan menyerbumu dari segala arah. Masalah datang bertubi-tubi seakan tak memberimu kesempatan untuk bernafas lega.

Masalah di tempat bekerja,
masalah di dalam rumah,
masalah di jalan,
masalah dengan anak-anak kita semuanya datang bersamaan.

Seakan kamu tidak bisa lagi berbuat apa-apa..

Lalu apa yang harus dilakukan?

Jadilah seperti Rusa. Biarkan semuanya berjalan apa adanya.

Lakukan sesuatu yang mampu kau lakukan!
Selebihnya serahkan kpada Allah

Karena hakikatnya, Tuhanlah yang mengatur jalan kehidupanmu..

Saudaraku...
Sungguh Allah menyayangi hamba-Nya melebihi kasih sayang ibu pada anaknya.

DIA lah yang akan menyelesaikan semua masalahmu dan menyembuhkan luka-lukamu.


Friday, April 12, 2019

You can rise up from anything


You can rise up from anything. You can completely recreate yourself. Nothing is permanent. You're not stuck. You have choices. You can think new thoughts. You can learn something new. You can create new habits. All that matters is that you decide today and never look back.


Monday, April 8, 2019

Some social rules may help you to look professional

1. Don’t call someone more than twice continuously. If they don’t pick up your call that means they have something more important to attend to.

2. Return money that you have borrowed even before the other person remembers lending it to you. It shows your integrity and character. Same goes with umbrellas, pens and lunch boxes.

3. Never order the expensive dish on the menu when someone is treating you for lunch/dinner. If possible ask them to order their choice of food for you.

4. Don’t ask awkward questions like ‘Oh so you aren’t married yet?’ Or Why didn’t you buy a house?’ For god’s sake it isn’t your problem.

5. Always open the door for the person coming behind you. Doesn’t matter if it is a guy or a girl. You don’t grow small by treating someone well in public.

6. If you take a taxi with a friend, and he/she pays now, you pay next time.

7. Respect different political opinions.

8. Never interrupt people talking.

9. If you tease someone, and they don’t seem to enjoy it, stop it and never do it again.

10. Say “thank you” when someone is helping you.

11. Praise publicly. Criticize privately.

12. There’s almost never a reason to comment on someone’s weight. Just say, “You look fantastic.” If they want to talk about losing weight, they will.

13. When someone shows you a photo on their phone, don’t swipe left or right. You never know what’s next.

14. If a colleague tells you they have a doctors appointment, don’t ask what it’s for, just say hope you’re ok. If they want to talk about it they will and you don’t put them in the uncomfortable position of having to tell you their personal illness.

15. Treat the cleaner with the same respect as the CEO. Nobody is impressed at how rudely you can treat someone below you but people will notice if you treat them with respect.

16. If a person is speaking directly to you, staring at your phone is rude.

17. Never give advice until you’re asked

18. When meeting someone after a long time, unless they want to talk about it, don’t ask them their age and salary.

19. Mind your own business unless anything involves you directly — just stay out of it.

20. Take off your sunglasses if you are talking to anyone in the street. It is a sign of respect and more eye contact is as important as your speech.



Saturday, April 6, 2019

Stages of deprogramming

Stages of Deprogramming: All survivors go through these stages; just some faster than others.

Loss-Hurt to Loss Adjustment


Wednesday, April 3, 2019

When I was small

• I'd put my arms in my shirt and told people I lost my arms

• Had that one pen with four colors, and tried to push all the buttons at once

• Waited behind a door to scare someone, then leaving because they're taking too long to come out.

• Faked being asleep,so I could be carried to bed.

• Used to think that the moon followed our car

• Tried to balance the switch between On/Off

• Watching two drops of rain roll down window and pretending it was a race

• The only thing i had to take care of was a school bag.

• Swallowed a fruit seed I was scared to death that a tree was going to grow in my tummy.

• Closed the fridge extremely slowly to see when the lights went off.

• Walked into a room,. forgot what you needed, Walked out, and then remember.

Remember when we were kids and couldn't wait to grow up? and now we think why did we even grow up?

Childhood Was The Best Part Of our Life



Saturday, March 30, 2019

SOALJAWAB FAKTA MENGENAI AL QURAN

01-T : Berapa jumlah Surah dalam Al-Qur'an?

01-J : 114 Surah

02-T : Berapa jumlah Juz dalam Al-Qur'an?

02-J : 30 Juz

03-T : Berapa jumlah Hizb dalam Al-Qur'an?

03-J: 60 Hizb

04-T: Berapa jumlah Ayat dalam Al-Qur'an?

04-J: 6236 Ayat

05-T : Berapa jumlah perkataan dalam Al-Qur'an?, dan Berapa Jumlah Hurufnya?

05-J: Jumlah perkataan 77,439 dan 320,670 Huruf

06-T : Siapa Malaikat yang disebut dalam Al-Qur'an?,

06-J : Jibril, Mikail, Malik, Raqib, Atiid, Malakulmaut, Harut, Marut, Al-Hafazoh, Al-Kiromulkatibun, HamalatulArsy, dll.

07-T : Berapa Jumlah ayat Sajdah dalam Al-Qur'an?

07-J : 15 Sajdah

08-T : Berapa Jumlah para Nabi yg disebut dalam Al-Qur'an?

08-J : 25 Nabi

09-T : Berapa Jumlah Surah Madaniyah dalam Al-Qur'an?, sebutkan.

09-J : 28 Surah, al-Baqoroh, al-Imron, al-Nisa" al-Maidah, al-Anfal, al-Tawbah, al-Ra'd, al-Haj, al-Nur, al-Ahzab, Muhammad, al-Fath, al-Hujurat, al-Rahman, al-Hadid, al-Mujadilah, al-Hasyr, al-Mumtahanah, al-Shaf, al-Jum'ah, al-Munafiqun, al-Taghabun, al-Thalaq, al-Tahrim, al-Insan, al-Bayinah, al-Zalzalah, al-Nashr.

10-T : Berapa Jumlah Surah Makiyah dalam Al-Qur'an? sebutkan.

10-J : 86 Surat, selain surah tersebut di  atas.

11-T : Berapa Jumlah Surah yg dimulai dgn huruf dalam Al-Qur'an?

11-J : 29 Surah.

12-T : Apakah yg dimaksud dengan Surah Makiyyah?, sebutkan 10 saja.

12-J : Surah Makiyyah adalah Surah yg diturunkan di Makkah sebelum Hijrah, seperti: al-An'am, al-Araf, al-Shaffat, al-Isra', al-Naml, al-Waqi'ah, al-Haqqah, al-Jin, al-Muzammil, al-Falaq.

13-T : Apakah yg dimaksudkan  dengan Surah Madaniyyah?

13-J : Surah Madaniyah adalah Surah yg diturunkan di Madinah selepas Hijraturrasul

14-T : Siapakah nama para Nabi yg disebut dalam Al-Qur'an?

14-J : Adam, Idris, Nuh, Ibrahim, Isma'il, Ishaq, Ya'qub, Musa, Isa, Ayub, Yunus, Harun, Dawud, Sulaiman, Yusuf, Zakaria, Yahya, Ilyas, Alyasa', Luth, Hud, Saleh, ZulKifli, Syuaib,  Muhammad Saw.

15-T : Siapakah satu-satunya nama wanita solehah yang disebut namanya dalam Al-Qur'an?

15-J : Maryam binti Imran.

16-T : Siapakah satu-satunya Sahabat yang disebut namanya dalam Al-Qur'an?

16-J : Zaid bin Haritsah. Rujuk dalam surah Al Ahzab ayat 37.

17-T : Apakah ayat dalam Al-Qur'an yg pertama kalil diturunkan?

17-J : surah al alaq ayat 1-5
( إقرأ باسم ربك الذي خلق)

18-T : Apakah ayat terakhir yg diturunkan dalam Al-Qur'an?

18-J : ayat 3 surah al maidah
أليوم أكملت لكم دينكم وأ تممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الإسلام دينا)

19-T : Apakah nama Surah yg tanpa Basmalah?

19-J : Surah at-Tawbah (baro'ah).

20-T : Apakah nama Surah yang memiliki dua Basmalah?

20-J : Surah al-Naml.

21-T : Apakah yg disebut surah al-mu'awidzatain (2 surah penjagaan)?

21-J : Surah Al-Falaq & An-Naas.

22-T : Apakah nama Surah yg bernilai seperempat Al-Qur'an?

22-J : Surah al-Kafirun.

23-T : Apakah nama Surah yg bernilai sepertiga Al-Qur'an?

23-J : Surah al-Ikhlas

24-T : Apakah nama Surah yang menyelamatkan pembacanya dari siksa Qubur?

24-J : Surah al-Mulk

25-T : Apakah nama Surah yg apabila dibaca pada hari Jum'at akan menerangi pembacanya sepanjang minggu?

25-J : Surah al-Kahfi

26-T : Apakah ayat yg paling Agung dan dalam Surah apa dalam Al Quran?

26-J : Ayat Kursi, dalam Surah al-Baqarah ayat 255

27-T : Apakah nama Surah yang paling Agung dan berapa jumlah ayatnya?

27-J : Surah al-Fatihah, 7 ayat.

28-T : Apakah ayat yang menyatakan  tentang amalan baik & munkar dan dalam surah apa?

28-J : Firman Allah Swt :"Barang siapa yg melakukan kebaikan sebesar biji sawi ia akan dilihat, Barang siapa melakukan kejahatan sebesar biji sawi ia akan dilihat.. (Surah al-Zalzalah ayat 7-8)

29-T : Apakah nama Surah yg ada dua sajdahnya?

29-J : Surah al-Haj ayat 18 dan ayat 77.

30-T : Pada perkataan apakah pertengahan Al-Qur'an itu di Surah apa? ayat no Berapa?

30-J ::  وليتلطف Surah -Kahfi ayat No. 19

31-T : Ayat apakah bila dibaca setiap habis Sholat Fardhu dapat menghantar pembacanya masuk ke dalam syurga?

31-J : Ayat Kursi.

32-T : Ayat apakah yg diulang-ulang sebanyak 31 kali dalam satu Surah dan di Surah apa?

32-J: Ayat (فبأي آلاء ربكما تكذبانِ) pada Surah al-Rahman.

33-T : Ayat apakah yg diulang-ulang sbyk 10 kali dlm satu Surah dan surah apa? Apakah ayat ini ada juga disebut dlm surah lain? Dan Surah apa?

33-J : Ayat (ويل يومئذ للمكذبين) pada Surah al-Mursalat, juga dalam Surah al-Muthaffifiin ayat No. 10.

34-T : Apakah Ayat terpanjang dalam Al-Qur'an? pada Surah apa? Ayat berapa? Dan apa yang dibahas?

34-J: Ayat No 282 Surah al-Baqarah, membahas mu'amalah sesama manusia dalam urusan  kewangan & hutang piutang



Friday, March 22, 2019

Links to English translated books of Aqeedah, Fiqh, Hadith, Tafseer, Seerah

Here are links to some useful English translated books of Aqeedah, Fiqh, Hadith, Tafseer, Seerah, and good knowledge which hopefully will be beneficial to all. May ALLAH (SWT) Increase us all in sincerity.

(1) The Beginning and the End (Al Bidaaya wa Nihaaya) (https://t.co/mGQ0abuGMH)

(2) The Book of Tawheed (Kitaab at-Tawheed)  (https://t.co/x5Fo2FcFFs)

(3) The Description of the Prophet's Prayer (Sifaat Salat an-Nabi) (https://t.co/0si91aYT6k)

(4) Guide to Hajj and Umrah (https://t.co/h33MP8EmMh)

(5) Commentary of 40 Hadiths of An-Nawawi (https://t.co/vomT73RWwb)

(6) The Garden of the Righteous (Ar-Riyadus Saliheen) (https://t.co/97O5eqJMJA)

(7) Tafseer Ibn Katheer (Juz' 'Amma, Part 30) (https://t.co/yjOeoO0KeK)

(8) Men and Women around the Messenger (Ar-Rijal wan-Nisa Hawla Rasul, SALLALLAHU ALAIHI WASALLAM ) (https://t.co/Tc8DR5oH2b)

(9) The Sealed Nectar (Ar-Raheeq Al-Makhtum) (https://t.co/qZVtWIrs6m)

(10) Stories of the Prophets (https://t.co/1mkBUZKI92)

(11) The History of the Khalifahs who Took the Right Way (https://t.co/GY4RgARax5)

(12) The Prohibition of Riba in The Holy Qur’an & Hadith (https://t.co/6vcBCNEtBn)

(13) Riba in Islam (https://t.co/CB36AIOMyR)

(14) Translation of the Meanings of the Noble Qur'an in the English Language by Hilali & Muhsin Khan (https://t.co/zCJddpnsNJ)

(15) Tafseer Surah al-Fatihah by Shaykh Muhammad Salih Ibn Uthaymeen (https://t.co/6YegqIsipT)

(16) Sahih al-Bukhari (https://t.co/nIpRUc7RkA)

(17) Fiqh Made Easy (https://t.co/NiRfLQ7Iyk)

(18) The Explanation of the Beautiful and Perfect Names of ALLAH (https://t.co/59ftr0NJyh)

(19) Guidance for Fasting Muslims by Shaykh Muhammad Salih Ibn Uthaymeen (https://t.co/pVCzBSR2E1)