Sunday, September 15, 2019

Monday, September 2, 2019

Science is magic

If a little kid ever ask you just why the sky is blue, you look at him or her right in the eye and say, "it's because of quantum effects involving Rayleigh scattering combined with a lack of violet photon receptors in out retinae'. -Phillip Plait

If you travelled at the speed of light, it would take 1 second to get to the moon, 8 minutes 20 seconds to get to the sun, and 2000 years to get out of Milky Way.



Saturday, August 31, 2019

Everyone carries a part of society on his shoulder


Everyone carries a part of society on his shoulders; no one is relieved of his share of responsibility by others. and no one can find a safe way out for himself if society is sweeping toward destruction. Therefore, everyone, in his own interests, must thrust himself vigorously into the intellectual battle. none can stand aside with unconcern; the interest of everyone hangs on the result. Whether he chooses or not, every man is drawn into the great historical struggle, the desicive battle into which out epoch has plunged us.
-Ludwig Von Mises



Friday, August 23, 2019

Tuesday, August 20, 2019

Apa itu tathaiyur?

Sebahagian orang mesti pernah melakukannya dan sebenarnya, bertathaiyur itu adalah syirik.

Contoh-contoh Tathaiyur:

– Tergigit lidah kononnya ada orang mengumpat hal kita.

– Kupu-kupu masuk rumah kononnya ada orang yang nak datang.

– Ambil gambar 3 orang kononnya salah satunya akan pendek umur. 😂(hakikatnya semua orang akan mati)… Dan ni antara yang femes…hahaha

– Keluar rumah terlupa sesuatu kononnya jangan patah balik kerumah atau sesuatu musibah akan berlaku.

– Rebus anak lesong, kononnya tolak hujan.

– TIdak dapat merasa sesuatu makanan kononnya jilat telapak jari supaya tidak kempunan.

– Diberak burung kononnya ada rezeki.

– Air minuman tumpah kononnya tiada rezeki.

– Sedang berbicara cicak berbunyi kononnya tanda perbualan itu benar.

– Menjamah makanan sebelum keluar rumah kononnya supaya tidak kempunan.

– Jumpa ular melintas di jalan, kononya ada sesuatu yang buruk berlaku hari itu.

– Mimpi berak, kononnya akan ditimpa sakit.

Kenapa dikatakan syirik? Jom baca.

عن ابن مسعود رضي الله عنه قال : قال رسول اللّه، صلى الله صلى الله عليه وسلم : الطيره شرك، الطيره شرك، وما منا الا ولكن يذهبه بالتوكل

“Dari Ibnu Mas’ud R.A berkata: Telah bersabda Rasulullah S.A.W : Bertathaiyur itu syirik, bertathaiyur itu syirik, dan tiada diantara kita yang tidak terlibat dengannya kecuali akan dijauhkan oleh Allah dengan bertawakkal”.
(H/R Ahmad [3411] at-Tibb. Turmizi [1539] as-Sair)

Bahaya At-Tathayyur…

“At-Tathaiyyur” dapat meniadakan “At-Tauhid” dari dua sisi:

1. Pelaku “At-Tathaiyyur” telah menghilangkan tawakkalnya kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala, serta bersandar kepada selain Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Padahal Allah Subhanahu Wa Ta’ala adalah satu-satunya tempat bergantung. Sebagaimana disebutkan dalam surah Al-Ikhlas ayat ke-2 (yang ertinya):
اَللّٰهُ الصَّمَدُ‌ ۚ
Allah tempat meminta segala sesuatu.
[QS. Al-Ikhlas: Ayat 2]

Dan perintah Allah Subhanahu Wa Ta’ala:

فَاعْبُدْهُ وَتَوَكَّلْ عَلَيــــهِ

“Maka sembahlah Dia, dan bertawakkallah (hanya) kepada-Nya.” (Hud: 123)

2. Pelaku “At-Tathaiyyur” sesungguhnya bergantung kepada sesuatu yang tidak ada hakikatnya, bahkan hal itu hanya sebuah dugaan dan khayalannya sahaja (yang tidak layak untuk dijadikan tempat bergantung)



Tuesday, August 13, 2019

Penginapan bagi keluarga pesakit di Dormitory IJN

📍No telefon IJN 0326178200 minta sambung ke Dormitory.

📍Perlu dapatkan surat menginap dari wad/ICU/CCU mana pesakit ditempatkan utk dibawa bersama semasa pendaftaran di dormitory.

📍Domitory IJN beroperasi 24 jam.

📍Lokasinya adalah di Blok C Tingkat 2 dalam kawasan IJN.

📍Sewa dikenakan (sila semak dengan IJN untuk kadar terbaru):
🔸Katil Single - RM 20 semalaman
🔸Katil Double Decker - RM 10 / bed semalam.
🔸Bilik berkeluarga dikenakan RM 50 / semalaman. 1katil queen dan tandas di dalam.

📍Jika tiada surat dari wad tapi perlukan penginapan boleh daftar masuk jika ada kekosongan. Staff akan daftar sebagai orang awam. Keesokkan hari baru dapatkan dokumen yang diperlukan.

📍Parking berdepan dengan Dormitory.

📍Terdapat pantry, laundry dan ruang istirehat disediakan kepada waris yang menginap untuk kemudahan dan keselesaan semua.

Sumbangan TNB untuk ruangan penempatan penginapan transit waris / ahli keluarga pesakit jantung - Dormitory di IJN, KL bernilai lebih RM 1.3 Juta.

Set lengkap ruangan utk menginap berkonsepkan asrama & empat (4) bilik keluarga & Dua (2) Dormitory dgn empat puluh (40) kapasiti setiap satu dorm.

Sesiapa yg mempunyai saudara mara yg  dirawat / menjalani rawatan jantung di IJN boleh menggunakan kemudahan ini dgn kadar yg ditetapkan.



Sunday, August 11, 2019

Pictorial Quotes

 Your circle should want to see you win. Your circle should clap the loudest when you have good news. If they don't, get a new circle.

 The hardest choices require the strongest wills. - Thanos

 Assumptions are a poison to any relationship. -Soshini Singh

 Do what you feel in your heart to be right, for you'll be critizised anyway. -Eleanor Rosevelt

 The world is changed by your example, not by your opinion. -Paulo Coelho

 Things are not always what they seem. The deer isn't crossing the road; the road is crossing the forest.

 Everybody is genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing it is stupid. 

Life goes by fast. Calm down. It's all funny. -Joan Rivers

Wednesday, August 7, 2019

A new kind of scam (credit card)

MeeLee Chan
April 5 at 5:37 PM

This scam is actually very cleverly worked out that you will not suspect of anything wrong:

The following is an account of the incident.

Wednesday a week ago, I had a phone call from someone saying that he was from a company called: "Express Couriers," He asked if I was going to be home because there was a package for me that required a signature .

The caller said that the delivery would arrive at my home in roughly an hour. Sure enough, about an hour later, a uniformed delivery man turned up with a parcel and a bottle of wine. I was very surprised since there was no special occasion, and I certainly didn't expect anything like it. Intrigued, I inquired as to who the sender was.
The courier replied, "I don't know, I'm only delivering the package." Apparently, he said the sender would want to give you a surprise and a card would be sent separately... , it happened that my birthday was on the way also, so we thought could be from a distant friend. There was also a consignment note with the gift.

He then went on to explain that because the gift contained alcohol, there was a $7.50 "delivery/ verification charge," providing proof that he had actually delivered the package to an adult (of legal drinking age), and not just left it on the doorstep where it could be stolen or taken by anyone, especially a minor.

This sounded logical and I offered to pay him cash. He then said that the delivery company required payment to be by credit or debit card only, so that everything is properly accounted for.
He added they also don't carry cash to avoid loss or likely targets for robbery.

My husband, who by this time was standing beside me, pulled out his credit card, give to him to swipe the card on a small mobile card machine with a small screen and keypad and asked to key in the verification code.
Frankly at this point we never suspect anything ad normal and a receipt was printed out and given to us, he then wished us good day and went off as normal,

To our horrible surprise, between Thursday and the following Monday, $5000 had been charged/withdrawn from our credit account at various ATM machines.

Apparently the "mobile credit card machine," which the delivery man carried had all the info necessary to create a "dummy" card with all our card details, of course with the verification code.

Upon finding out about the illegal transactions on our card, we immediately notified the bank to stop payment, but already too late.

We went to make a Police report, and was confirmed quite a number of households had been similarly hit.

WARNING: Be wary of accepting any "surprise gift or package," which you neither expected nor personally ordered, especially if it involves any kind of payment as a condition of receiving the gift or package. Also never accept anything if you do not personally know or there is no proper
identification of who the sender is.

Above all, the only time you should give out any personal credit card information is when you yourself initiated the purchase or transaction!



Friday, August 2, 2019

Khasiat barli

BARLI ATAU OAT

Kedua2 mempunyai GI yg rendah iaitu 25-27.
Kedua2 tidak akan sebabkan gula darah naik selepas di makan. Tetapi ada sesuatu yg ada dlm barli yg tidak ada dlm oat iaitu :-

Barli boleh menguatkan sistem imun sedangkan oat tidak.

Barli boleh membaiki masalah kekurangan sel darah merah sedangkan oat tidak.

Barli boleh menguatkan paru-paru serta menghindari asthma sedangkan oat tidak.

Barli boleh menguatkan tulang serta elakkan osteoporosis sedangkan oat tidak.

Barli boleh  mengurangkan kolesterol sedangkan oat tidak.

Barli boleh mencuci usus serta lakukan proses detoksifikasi sedangkan oat tidak.

Barli boleh menguatkan ginjal dan mencairkan batu karang dan batu hempedu sedangkan oat tidak.

DAN YG PALING PENTING DRPD SEMUA DIATAS....Nabi SAW pernah makan BARLI tetapi tidak oat. (Barli disebut dlm 21 hadis Nabi SAW tetapi oat tidak.




Monday, July 29, 2019

Eating Less – The Solution To Many Problems

Abu Juhayfah said:

“A man burped in the presence of the Messenger of Allaah (pbuh) and he said: “Keep your burps away from us, for the one who eats his fill the most in this world will be hungry for the longest time on the Day of Resurrection.” (al-Tabaraani–Saheeh)

After hearing that Abu Juhayfah RA did not eat his fill until he departed from this world; if he ate breakfast he would not eat dinner and if he ate dinner he would not eat breakfast, and he said: “I have not filled my stomach for thirty years.”

Yet, we force our kids to eat, to finish their plate or just simply stuff themselves until they are full. And we do the same ourselves. What we don’t realize is that, not only is this bad for health, and against the wise teachings of our beloved Prophet (pbuh), but it is this excessive eating that is keeping us away from the sincere and focused worship of Allaah that we are searching for…..that Khushoo’….that Sakeena, the peace that should be there in all our Ibadaat.

This is because eating one’s fill makes the body heavy, which leads to yawning and laziness in worship and work.

The Prophet (pbuh) said,

“A believer eats in one intestine, and a kafir (unbeliever) or a hypocrite eats in seven intestines." (Bukhaari)

That means; a believer is satisfied with a little food, while an unbeliever or a hypocrite eats too much to satisfy himself.

The Prophet (pbuh) also said:

“The son of Adam does not fill any vessel worse than his stomach. It is sufficient for the son of Adam to eat a few morsels to keep him alive. If he must fill it, then one-third for his food, one-third for his drink, and one-third for air.” (al-Tirmidhi –saheeh by al-Albaani)

Eating too much also makes the heart hard and heedless of Allaah. And that is why the Prophet (pbuh) and his companions used to go hungry quite frequently, even in the presence of abundant food.

Some people argue that as long as what they are eating is Halaal, they can eat whatever they want, whenever they want and in whatever quantity they want.
But Allaah condemns everyone who is extravagant, even in things that are permissible.

Umar (RA) said: By Allaah, if I wanted I could wear the finest clothes among you, and eat the best food, and have the most luxurious life. But I heard that Allaah will condemn people for some of their actions and said:

“You received your good things in the life of the world, and you took your pleasure therein. Now this Day you shall be recompensed with a torment of humiliation, because you were arrogant in the land without a right, and because you used to rebel against Allaah’s Command (disobey Allaah)” [al-Ahqaaf 46:20]

Ibrahim ibn Adham said: “Any one who controls his stomach is in control of his deen, and anyone who controls his hunger is in control of good behavior.. Disobedience towards Allah is nearest to a person who is satiated with a full stomach, and furthest away from a person who is hungry.”

The Ulama enumerate multiple benefits of eating in moderation. Eating less keeps the body healthy and light, keeps the heart soft, increases memory, weakens desires, and disciplines the soul while excessive eating brings about the opposite of these praiseworthy qualities..

The best and most perfect diet is to follow the Sunnah of the Prophet (pbuh). For, indeed, it is only his way that is the best and his guidance that is perfect.

Allah’s Messenger (pbuh) said:
“We are a people who do not eat until we are hungry. And if we eat, we do not eat to our fill.”




Wednesday, July 24, 2019

Kematian yang dicemburui

Pensyarah UKM Almarhumah Zakiah binti Muhammadun di Masjid Bulat PJ. Meninggal selepas solat Maghrib hari Jumaat 07-Apr-17 dlm keadaan bertelekung dan tangan memegang erat alQuran.

Hari Jumaat yg terakhir, beliau berjemaah solat maghrib bersama suami. Selepas solat beliau meneruskan amalan rutin bacaan al-Quran sambil menunggu Isha' sementara suaminya turun ke bawah. Bila suami naik semula ke atas, dilihatnya isteri kesayangan terbaring masih bertelekung; tangan erat memegang al-Quran, inalillahi wainnailaihi rojiun.

Apakah amalannya dianugerah Allah  meninggal in syaa allah dlm khusnul khotimah. Ini himpunan amalan hasil kongsian dari rakan2 yg rapat dgn Almarhumah.

She was not ill, she was working as usual.

1. She would get up at 4.30am, have a shower, do qiyam and read al-Qur'aan while waiting for fajr. She did this even while on holiday.

2. She memorised Suratul Kahf, Al Mulk, Al Waaqi'ah and Yaseen. She was in the process of memorising Al Baqarah.  Lazimnya bila dah hafal satu2 surah  Almarhumah akan tasmik dengan ustazah utk semak bacaan.

3. She would listen to recitation of the Qur'aan while travelling to and from work ( Almarhumah lived in Section 14 PJ and worked in UKM).

 4. Almarhumah dgn sabar menjaga ibunya yg tidak berapa sihat bagi satu tempoh yang agak lama.

5. None of us can remember her ever being angry. She would smile a lot, & constantly chuckle.

6. Almarhumah selalu bersyukur, down to earth person, and always helped those in need, a very friendly person, a very responsible mentor.

7. Setiap Ramadhan:  bersama2 dengan rakan pejabat, Almarhumah  memenuhi masa rehat mengetuai sesi tadarrus. Juga bersedekah buah kurma pd rakan2 pejabat.

8. Sangat pemurah dan rajin bersedeqah.
Setiap kali ada permohonan donation anak yatim dll, tidak pernah Almarhumah  hampakan dan selalunya dibuat secara diam2, termasuk bagi membayar bil elektrik surau kg orang asli. Almarhumah juga selalu bayarkan bil bila makan dengan rakan2 pejabat.

That's what we got so far... of course that's only what we could see.

Masa hayatnya byk membantu org lain, masa meninggalnya juga banyak memberi keinsafan pd org lain. Amalan arwah could be our yardstick on where we stand now, semoga our 'today is always better than yesterday".

Marilah kita bermuhasabah diri & melakukan kebajikan dlm penuh keikhlasan kerana Allah SWT. Lazimnya perginya kita menghadap ilahi sama dgn amalan ketika di dunia. Jika didunia kita suka baca al-Quran kita dijemput pun cara begitu, in syaa Allah.

Teringat satu pesanan dlm WhatApps :

If salaat is sweet to us right now our death would be sweet if we died right now. If we eagerly wait for salaat, then when death comes to us, we will eagerly wait to be released from this cage and soar to new heights. If our salaat are burden on us right now, death will be burden on us if we die right now. If salaat is painful, death will be painful.



Sunday, July 21, 2019

Thursday, July 18, 2019

Jadikanlah SEDEKAH satu HOBI

Tadi di ATM 7E ada abang ni marah marah duit gaji belum masuk. Saya diam tanda faham. ada orang setiap bulan duit dia cukup cukup untuk perbelanjaan dapur dan segala bil bil lain sahaja. Bila duit gaji lambat masuk memang stress. Nak buat simpanan tu jauh sekali.

Saya masih ingat april 2017.

Kisah adik ipar saya di Bank. Seorang Makcik minta tolong check baki dalam akaun beliau. Bila check ada RM20 baki.

"Makcik dalam akaun ada rm20" kata adik saya.

"Belum masuk lagi ya, takpelah makcik puasa LAGI hari ini". Ambil  card terus keluar bank. Orang ramai yang dengar perbualan tersebut panggil makcik  nak bantu, tapi dia terus keluar dari bank dengan cepat.

Adik saya meluru  ke kereta cerita masalah ini, kami pusing satu pekan tak jumpa .

Sehingga ke hari ini apabila ke bank check duit saya ingat makcik tersebut. Puasa lagi kah dia hari ini. Duit dari siapakah yang dia harapkan itu.

Kisah begini pernah saya jumpa. Ketika itu saya nak masukkan duit klinik. Sorang pakcik datang ke bank untuk masukkan duit rm100 ke akaun anak beliau. Datang dengan baju seperti dari kebun. Rm100 beberapa kali reject dari mesin sebab keadaan duit tidak bagus.

"Pakcik rm100 ni mesin tak terima, ada duit lain tak?"

"Ini jelah duit pakcik nak. Itu pun pinjam dari tauke. Pakcik ambil upah potong getah. Anak call katanya nak pakai duit"

Sedang kami berbual, datang sorang abang bagi kat pakcik ini rm500 cash. hari ini saya untung meniaga, pakcik ambillah duit ini HADIAH dari saya. Orang dalam bank semua tergamam. Saya lagilah. Terus pakcik menangis dan doa untuk abang tersebut.

Tuan puan kita kadang-kadang rasa susah, rupanya ada lagi insan lagi susah dari kita. Banyak nikmat yang Allah berikan, tapi banyak kita lupa. Hebat hidup orang yang suka bersedekah . Penuh keberkatan dan bahagia. Saya cemburu dengan abang tersebut sehingga ke hari ini. Rm500 sedekah tanpa soal selidik. Saya nak masukkan rm50 dalam tabung masjid menggigil tangan. Ya Allah lemahnya iman untuk bersedekah.

Sebab itulah kita jangan hasad tengok orang  kaya,kereta mewah,rumah besar atau suka post kemewahan mereka di media sosial. Sebab kita tidak tahu berapa banyak telah mereka belanjakan duit mereka untuk bersedekah kepada fakir miskin. 

Moga kita semua jadi insan hati yang mulia, sayang dan cinta kepada setiap insan. Jadikanlah SEDEKAH  satu HOBI yang baru untuk kita. Tanamkan rasa penyesalan jika tidak bersedekah. Asbab sedekah moga Allah redha dengan kita insyaallah.



Saturday, July 13, 2019

PENGETAHUAN AM yang wajar anda kongsi

Perkongsian dari FB Dato' Dr. Fadhilah Kamsah:

1. Tersedak makanan,
2. Kram Kaki,
3. Salah Bantal,
4. Kaki Kebas @ Semut2

In Shaa Allah pengetahuan ini berguna untuk kita & menolong orang lain.

Caranya adalah seperti berikut:
1. Jika tersedak makanan
Hanya perlu “mengangkat tangan”.

2. Kram kaki
Ketika kram kaki kiri, angkat tangan kanan tinggi-tinggi, Dan ketika kram kaki kanan, angkat tangan kiri tinggi-tinggi, segera akan terasa lebih selesa.

3. Salah bantal
Kadangkala ketika bangun tidur, kita dapati telah tersalah bantal, iaitu merasa sakit di sekitar tengkuk & belikat. Apa yang harus dilakukan ketika salah bantal? Ketika merasa salah bantal, kita hanya perlu mengangkat kaki shj, kemudian tarik ibu jari kaki dan picit dengan memutar kearah atau berlawanan arah jarum jam.

4. Kaki semut2 @ kebas
Ketika kaki kiri semut2, goncang @ ayun telapak tangan kanan dengan sekuat tenaga, ketika kaki kanan semut2, goncang @ ayun telapak tangan kiri dengan sekuat tenaga.



BAGAIMANAKAH CARA2NYA UTK MENANGANI SERANGAN JANTUNG KETIKA ANDA SEORANG DIRI:

1. Katakanlah kita bertolak pulang ke rumah pada pukul 7:25 mlm berseorangan setelah seharian bekerja mencari rezeki.

2. Pada ketika itu anda berasa amat letih, gundah-gulana dan kecewa.

3. Tiba2 anda terasa sakit yg amat sgt di dada, di tangan dan di rahang anda. Perjalanan terdekat ke hospital lebih kurang 5km dari rumah anda.

4. Malangnya anda tidak yakin dan tidak mampu utk bertahan sejauh itu.

5. Anda telah dilatih ilmu CPR tetapi tidak dipraktikkan ke atas diri sendiri.

6. CARA MENYELAMATKAN DIRI DPD SERANGAN JANTUNG KETIKA SEORANG DIRI.

Kebanyakan mereka yg kena serangan jantung tidak menerima sebarang bantuan dan mula rasa nak pengsan. Di waktu ini anda mempunyai masa 10 saat sahaja sebelum pengsan.

7. Walau bagaimanapun mangsa boleh membantu diri sendiri dgn BATUK SEKUAT mungkin. Setiap kali batuk hendaklah diselangselikan dgn MENARIK NAFAS panjang. Batuk tersebut hendaklah mendalam dan berpanjangan sehingga terasa di dada.

Bernafas panjang dalam2 sehingga terbatuk dan hendaklah diulangi setiap 2 saat sehingga bantuan tiba atau sehingga terasa dapat bernafas spt sediakala.

Bernafas panjang akan membantu memasukkan oksigen ke dlm jantung dan apabila terbatuk ia secara langsung membantu mengepam jantung dan memulihkan perjalanan darah.  Ia juga membantu mengembalikan degupan jantung spt sediakala. Ini membolehkan mangsa selamat tiba ke hospital.






Saturday, July 6, 2019

SAMPAH BAGIMU, HIDANGAN KELUARGAKU

Suami saya adalah pembekal ayam kampung di negeri ini. Alhamdulillah, banyak restoran-restoran yang menyajikan lauk ini di Kuantan, suami sayalah watak disebalik cerita.

Kebanyakan restoran mahukan ayam yang telah dipotong mengikut kehendak mereka. Ada yang potong 4, ada potong 8!

Apabila ayam dipotong, hampir semua kedai tidak mahu ambil kaki ayam, hati, pedal dan organ dalaman lain. Leceh untuk disimpan agaknya.

Selalunya suami saya akan menyimpan kaki-kaki ayam dan hati ayam ini dalam freezer besar di rumah. Tapi kalau dah masuk 2 minggu dan stok ayam masuk lagi, tempat yang terhad memaksa suami saya mencari jalan untuk mengosongkan freezer dari barang lain. Maka jalan terakhir, tanam atau buang sahaja kaki dan hati ayam ini jika tidak disedekah kepada orang lain.

'Ada kaki ayam tak? Kak Yah nak sikit.' Pesanan ringkas dari kakak sulung saya di satu pagi.

Kebetulan suami saya dah merungut kaki ayam dan hati yang banyak dalam freezer. Kami ambil keputusan menghantar sendiri semuanya ke rumah kakak. Sebenarnya ni satu jalan mudah. Jika kakak datang sendiri, pasti sedikit saja dia ambil. Tapi jika kami hantar dengan kenderaan pacuan empat roda kami, dah pasti kami boleh kosongkan freezer bahagian kaki ayam dan hati sekelip mata. Bagi semua! Padan muka kakak uruskan.

Kami hantar dan terus pulang ke rumah. Lupakan hal kaki ayam.

Esoknya, saya terima pesanan yang sangat panjang dalam aplikasi WhatsApp dari kakak.

'Ti, tau tak. Semalam kak tengok banyak betul kaki dengan hati ayam hampa bagi. Terkejut jugak. Kak rendam semua. Bila dah lembut, kak bungkus. Kak panggil jiran-jiran datang ambil. Mula-mula serba salah juga. Bimbang orang kata: sampah, kau sedekah. Tapi kak fikir, bagi sajalah. Siapa nak, ambil. Tak nak, jangan ambil. Tapi, ramai betul datang ambil. Alhamdulillah habis semuanya.'

Tersenyum saya membacanya. Kemudian dia menyambung.

'Semalam, lepas ajar budak-budak mengaji. Ada seorang jiran kak 'message'.

"Terima kasih Kak Yah, bagi kaki ayam tadi. Syukur sangat. Tak tahulah nak cakap macamana. Semacam betul-betul Allah hantar kaki ayam ni pada kami sekeluarga. Sebenarnya dah dua hari kami anak-beranak tak makan. Suami saya kena tangkap polis kes mencuri. Saya tak tahu nak pujuk macamana dah anak saya yang menangis lapar. Makanan di rumah satu pun tak ada. Tiba-tiba Kak Yah bagitau suruh datang rumah ambil kaki ayam ni. Allah. Macam ajaib. Terima kasih Kak Yah. Dah tidur anak-anak saya dapat makan malam ni. Terima kasih sangat-sangat."

"Ti, kak tulis ni pun sambil menangis. Lepas ni hampa jangan buang lagi kaki ayam. Bagi kak. Kak nak bagi pada jiran-jiran. Kita tak tahu siapa dapat kita selamatkan dari lapar asbab bagi benda yang kita anggap 'sampah' ni.'

Menangis saya baca.

Sungguh, zaman sekarang dah mengubah banyak corak hidup kita. Kita dituntut untuk jaga hak seorang jiran. Tapi, kita makin jauh.

Kita dituntut supaya tidak tidur selagi ada jiran yang masih kelaparan kerana kemiskinan tapi kita langsung tak ambil tahu.

Yang paling dahsyat, ada juga yang tak kenal pun jiran-jirannya. Rupa bagaimana. Kerja apa. Anak berapa orang. (Sayalah itu) Allahu.

Sedekahlah. Beri apa yang ada dalam tangan. Bantu tanpa mengharap ia dinilai dan kita dapat pujian. Beri tanpa harap apa-apa.

Beri kemudian lupakan.

Allah Allah. Berilah kami peluang yang banyak untuk bersedekah. Sungguh kami selalu leka. Jangan balas kami dengan takdir buruk di akhirat kerana kelalaian kami pada hak saudara kami yang susah. Dalam pada teruja dengan menu-menu berbuka yang serba maknika, berilah kami ruang untuk menghilangkan lapar orang yang teruji.

Sungguh, kamilah hambamu yang hina dan selalu lupa...

Sampah bagi kita, kadang jadi hidangan hebat bagi satu keluarga yang dalam kesusahan.